Inbound Marketing

Inbound Marketing; het converteren van bezoekers

Geschreven door
Jannis van den Heuvel

Deze blog gaat verder waar de vorige blog (van Renzo) is gebleven, een volgende belangrijke stap in het proces van Inbound Marketing (IM): het converteren van de bezoekers van je pagina tot leads (zie afbeelding). We hebben er voor gezorgd dat de vreemdeling geen vreemdeling meer is, maar bezoeker is geworden van je website. Maar aan een bezoeker hebben we natuurlijk nog niet zo veel. Tijd voor de volgende stap: bezoekers omzetten in ‘tastbare leads’!

Inbound Marketing: van bezoekers naar leads

Voorgaande artikelen:

Het converteren van bezoekers

Het wordt dus tijd voor de volgende fase in Inbound Marketing: het converteren van je bezoekers tot leads. Het presenteren van geweldige bezoekersstatistieken van je website is natuurlijk fijn, maar we staan pas aan het begin van de funnel. De bezoeker dient omgezet te worden tot lead, tot klant en idealiter tot je ambassadeur of fan. Maar hoe zorg je ervoor dat de bezoeker zijn waardevolle data overdraagt aan jou? In veel gevallen dient er vertrouwen gewonnen te worden én hoort er een ruilmiddel tegenover de potentiële data te staan. Hierbij kun je denken aan e-books, whitepapers, kortingen of interessante content.

De hulpmiddelen

Bij deze, in een handig overzichtje, een lijst van hulpmiddelen welke het vergaren van data vergemakkelijk.

- Formulieren: waarschijnlijk de bekendste manier voor bezoekers om informatie achter te laten, maar zeker nog steeds het vermelden waard. Zet de invulformulieren van je pagina aandachtig in elkaar en elimineer alle overbodige velden. Verlaag de drempel tot het achterlaten van data door bijvoorbeeld enkel te vragen naar mailadres en/of telefoonnummer.

- Call-to-actions: een call-to-action is een vorm van een activatie, meestal in de vorm van knoppen of links, die je bezoekers aanmoedigen tot het ondernemen van actie, zoals ‘Download een E-book’ of ‘Woon een gratis seminar bij’. Als je niet genoeg call-to-actions hebt of als je call-to-actions niet aanlokkelijk genoeg zijn, zal het genereren van leads lastig zijn. Presenteer deze call-to-actions op een aantrekkelijke manier en zorg ervoor dat deze ‘knoppen’ interactief gepresenteerd worden (door ze bijvoorbeeld van kleur of diepte te laten verspringen op het moment dat je met je muis over de knop gaat).  Let ook absoluut op het kleurgebruik van je knoppen: zo is bewezen dat de kleur oranje activatie oproept.

- Landingspagina’s: een veelal onderschatte tool is de landingspagina. Vaak wordt gebruik gemaakt van specifieke campagnes om de vreemdeling aan te trekken tot je algemene pagina. Je algemene pagina is echter gericht op de algemene bezoeker, terwijl een landingspagina is ingericht aan de hand van een specifieke campagne, waar de call-to-action voldaan dient te worden aan specifieke verwachtingen. De landingspagina is het uiteinde van een trechter, waarbij de input van de trechter wordt gegenereerd uit social media, nieuwsbrieven, offline communicatie, call-to-actions, etc. Deze landingspagina dient aan verschillende eisen te voldoen:

  • Inspelen op de doelstellingen van de campagne;
  • Al het overbodige elimineren;
  • Vertrouwen kweken middels het presenteren van behaalde resultaten;
  • Urgentie en essentie creëren.

Deze middelen zorgen ervoor dat er data, in de vorm van bijvoorbeeld telefoonnummers of mailadressen, wordt gegenereerd vanuit de bezoekers van je website, ofwel: de bezoekers worden geconverteerd tot leads. Let er overigens altijd op dat de middelen aansluiten bij een overkoepelend doel: het kweken van vertrouwen bij je bezoekers. Als je website of landingspagina geen vertrouwen uitstraalt, zal niemand zijn vertrouwde mailadres bij jou achterlaten.

Na het genereren van je leads is het van cruciaal belang dat je overzicht houdt in alle verzamelde data middels een centrale database. Maak tevens onderscheid in verschillende type data, opdat je in de toekomst relevante content kunt verspreiden voor je leads. Een lead die is gegenereerd vanuit campagne A, dient in de toekomst voorzien te worden van content die te maken heeft met campagne A. Campagne B kan compleet andere doelstellingen hebben, waardoor leads gegenereerd uit campagne B helemaal niet zitten te wachten op informatie omtrent A. Niet alleen de content speelt hierin een rol; het kanaal is tevens van belang. Resumerend: zorg ervoor dat de vergaarde data optimaal wordt benut door ze op de juiste manier op te slaan en te ordenen.

Door bovenstaande toe te passen, wordt de volgende stap in het proces van IM behaald: het vergaren van data. Maar dan zijn we er nog lang niet: want wat ga je doen met de vergaarde leads? Hoe gaan we er voor zorgen dat de leads worden getransformeerd tot (terugkerende) klanten? Daarover meer in onze volgende blog: het transformeren van leads tot klanten.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Overige Updates
Van bereik naar beleving!
Nu lezen
Overige Updates
Time to say goodbye
Nu lezen
Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op