Instagram

Instagram Stories: de kosten van adverteren

Geschreven door
Instagram Stories: de kosten van adverteren
Erwin Maas

We krijgen regelmatig de vraag: wat kost adverteren via social media? In het derde deel van Erwin zijn blog over ‘adverteren via Instagram Stories’ gaat hij in op de advertentiebudgetten en kosten van Facebook én Instagram. 

Advertentiekosten Instagram

Helaas is er, net zoals op Facebook, niet zoiets als een standaardoverzicht met de kosten voor adverteren via Instagram. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat de gemiddelde kosten om 1000 mensen te bereiken met een advertentie via Facebook ruim 120 (!) keer lager zijn dan een advertentie via een (lokale) krant. 

Mogelijk ben je wel al bekend met adverteren via Facebook. Aangezien Instagram behoort tot Facebook werkt het ‘kostenprincipe’ van adverteren via Instagram (Stories) precies hetzelfde. Mocht het totaal nieuw voor je zijn, dan volgt hier nog even een beknopte samenvatting: 

Je kiest zelf het budget dat je wil uitgeven aan een advertentie en daarbij heb je (afhankelijk van de gekozen doelstelling) de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende bodstrategieën. Eventueel kun je Facebook ook ‘automatisch laten bieden’; zij proberen het budget dan evenredig te spreiden over de looptijd van de advertentie. Naast het instellen van een campagne- en accountbestedingslimiet, probeert Facebook je ook te helpen door een schatting te geven van het aantal mensen en resultaten dat je kunt gaan bereiken. 

Adverteren betekent testen, analyseren en bijstellen

Meetbaar resultaat

Ons advies: let niet te veel op deze ‘geschatte resultaten’ en ga zelf testen met een vooraf vastgesteld advertentiebedrag. Bijvoorbeeld € 75,- of €100,- voor een advertentie met een looptijd van één week. Analyseer vervolgens na afloop de vele advertentieresultaten die uit deze advertentiecampagne voortkomen. Adverteren via Facebook/Instagram leer je vooral door het te doen; resultaten goed te analyseren en (waar nodig) opvolgende advertenties bij te stellen. Heb je een succesvolle advertentieset te pakken? Kies er dan eventueel voor om je mediabudgetten op te hogen.

Concrete cijfers over advertentiekosten van Instagram Stories zijn er (nog) niet, maar gebleken is dat adverteren via Instagram gemiddeld duurder is dan adverteren via Facebook. Echter, daar tegenover staat dat de betrokkenheid bij advertenties via Instagram vele malen hoger ligt dan op Facebook (in veel gevallen tot wel 10 keer meer betrokkenheid!). Mogelijk is de investering op voorhand groter, maar grote kans dat dit zich uiteindelijk uitbetaalt in de resultaten. 

Heb je deel 1 (Waarom jij aan de slag moet met advertenties via Instagram Stories) of deel 2 (Zo creëer je een succesvolle geadverteerde Instagram Story) gemist? Lees ze dan snel terug. Heb je na het lezen van deze blogreeks nog vragen, geef ons even een seintje en dan helpen wij je graag verder!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!