Instagram

Instagram Stories: engagement en branding met advertenties

Geschreven door
Instagram Stories: engagement en branding met advertenties
Erwin Maas
“25% van de mensen tot 40 jaar zoekt naar Stories over een product of dienst die ze willen kopen;  70% van de ‘Gen Z’ (zij die geboren zijn tussen 1995 en 2010) Instagram-gebruikers bekijkt Instagram Stories; 60% van de merken zet Stories in om direct te linken naar een pagina waar gebruikers aankopen kunnen doen.” 

Got your attention!? Want deze feitjes tonen aan dat jij absoluut niet achter kunt blijven als het gaat om de promotie van jouw bedrijf via Instagram Stories. 

Trek de aandacht met advertenties via Instagram Stories 

De verschillende social media platformen zijn de laatste jaren onderhevig aan een transformatie: van sociale naar commerciële media. Vooral als consument en particuliere gebruiker van social media ervaar je een toenemende stroom aan gesponsorde content en berichten afkomstig van commerciële organisaties. Updates van je tante en berichtjes van oud-klasgenoten; ze worden steeds spaarzamer en raken ondergesneeuwd op een medium als Facebook. De écht persoonlijke content wordt tegenwoordig voornamelijk in de vorm van een foto of video gedeeld op bijvoorbeeld Instagram. Ook bedrijven weten de weg naar dit platform steeds meer te vinden en zien in dat reclame via Instagram doeltreffend kan zijn. Maar hoe onderscheid je je van de (toenemende) concurrentie? Erwin ziet kansen in Instagram Stories en helpt je op weg. 

Trek de aandacht van je volgers met Instagram Stories


Je producten of diensten promoten op Instagram

Instagram staat bekend als een platform waar vooral jongeren op actief zijn. Echter, het aantal gebruikers blijft sterk toenemen en daarmee zien we dat het ook steeds populairder wordt onder andere (oudere) doelgroepen. De wereld ligt in potentie dan ook aan je voeten! Alleen moet je dan nog wel even beslissen welke content je deelt via de Instagram tijdlijn en wat geschikter is voor Instagram Stories. Er bestaan geen harde regels over wat je waar zou moeten delen in Instagram, maar ik wil je wel graag wijzen op enkele aandachtspunten:

  • Wist je namelijk dat de meeste Instagram-gebruikers die door hun tijdlijn scrollen en video’s bekijken dit zonder geluid doen? In tegenstelling tot een ruime meerderheid (70%) die hun geluid wél aan zet bij het bekijken van Stories? 
  • Stories worden meestal spontaan geplaatst, terwijl content in de Instagram tijdlijn vaker vooraf gepland is. Story-content wordt door velen dan ook ‘beter’ gewaardeerd; het levert meer betrokkenheid op van volgers (bekijk ook de volledige Cheat Sheet van Animoto). 

Maar waarom dan specifiek kiezen voor een advertentie via Stories? Een belangrijk kenmerk van de Instagram Stories is dat ze na 24 uur verdwijnen (mits je er geen ‘highlights’ van maakt, maar dat is voer voor een toekomstige blog). Gebruikers willen geen enkele update missen en voelen daardoor de drang om snel een Story te gaan bekijken, voordat deze voor eeuwig verdwijnt. Gesponsorde/geadverteerde Stories worden random tussen de reguliere, organische Stories geplaatst en zo krijgt een geadverteerde uiting van je bedrijf vanzelf een prominente plek op het telefoonscherm van je (potentiële) nieuwe klanten. 

Swipe-up 

Door een advertentie te delen in de Stories krijg je bovendien de mogelijkheid om de welbekende swipe-up functie toe te voegen aan je bericht. Wanneer je organisch (dus zonder budget) een Instagram Story deelt met je volgers is deze feature alleen weggelegd voor accounts met meer dan 10.000 volgers óf voor geverifieerde profielen (te herkennen aan de blauwe badge). Vanuit marketing-oogpunt is de swipe-up functie bijzonder interessant! Je krijgt namelijk de mogelijkheid om mensen rechtstreeks naar een specifieke pagina te leiden. Voor de consument ook bijzonder handig, want je hoeft niet meer te zoeken naar een specifieke URL of pagina. Dus heb je nog net geen 10.000 volgers verzameld, maar wil je wél mensen via Instagram Stories activeren om bij jou een afspraak te maken of jouw trendy producten te kopen? Een geadverteerde Instagram Story is de oplossing! 

Je hebt zojuist een korte introductie gelezen over waarom jij aan de slag moet met promotie van je bedrijf of organisatie via Instagram Stories. Volgende week gaat Erwin verder in op de randvoorwaarden voor een succesvolle geadverteerde Instagram Story; stay tuned!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Kweek autoriteit met persoonlijke LinkedIn-profielen
LinkedIn
Kweek autoriteit met persoonlijke LinkedIn-profielen
Nu lezen
Instagram Stories: de kosten van adverteren
Instagram
Instagram Stories: de kosten van adverteren
Nu lezen
Instagram Stories: de voorwaarden voor succesvolle ads
Instagram
Instagram Stories: de voorwaarden voor succesvolle ads
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!