Overige Updates

Moet je TikTok wel of niet inzetten voor jouw bedrijf?

Geschreven door
Moet je TikTok wel of niet inzetten voor jouw bedrijf?
Lisanne Wisgerhof


Eens in de zoveel tijd duikt er weer een nieuw social medium op. De grote vraag in de jungle van aanbod is altijd; is dit een medium met langdurige houdbaarheid? In de blog van Isabel heb je al kunnen lezen dat voor 2021 TikTok de grote winnaar was en dat dit immens populaire platform sterk is gegroeid. Het platform groeit voornamelijk onder de doelgroep 15-19 jaar. Of het nu aan ‘lockdownverveling’ ligt, is onbekend, maar ook andere doelgroepen lijken zich steeds meer op de app te begeven. Dit is zeker niet onopgemerkt gebleven, want de Reels functie van Instagram heeft toch wel heel veel weg van TikTok... Eén ding lijkt zeker; TikTok is here to stay! 

Hoe werkt TikTok eigenlijk? 

TikTok heeft veel weg van platformen die we al kennen en het niet écht hebben gered, denk aan bijvoorbeeld Vine. Dat TikTok het dan toch langer lijkt vol te gaan houden, komt misschien wel door de For You page. Dit is jouw persoonlijke homepage waar je, door middel van een algoritme, TikToks te zien krijgt die zijn afgestemd op jouw voorkeuren. Op basis van de interacties die je hebt gehad, krijg je steeds meer video suggesties te zien die voor jou relevant zijn. Je krijgt dus al snel veel content te zien, die perfect bij je aansluit! 



De voorganger van TikTok is Musical.ly. Tot de overname stond Musical.ly vooral bekend om  dansjes op populaire popnummers, maar na de overname begeven zich steeds meer doelgroepen op het platform. Zo barstte in januari nog de strijd tussen Gen Z en de millennials los. Ook is er een heus segment voor TikTok moeders. De video’s van 15, 30, 60 seconden of inmiddels ook 3 minuten hebben voor alle doelgroepen wel een gemeenschappelijke deler; creativiteit is het sleutelwoord. 

Wat kun je als bedrijf hiermee doen? 

De hamvraag is natuurlijk; moeten we met zijn allen keihard naar dit platform verhuizen of is het misschien wel verstandig om al je bestaande content door te plaatsen op TikTok? Dit is niet met een simpele ja of nee te beantwoorden. Ook is de ene vorm van marketing op TikTok de andere niet. Er zijn heel veel diverse opties, maar we maken onderscheid in vier soorten:

1. Branded Influencer content

Je gaat als merk een samenwerking aan met een influencer die jouw merk/product/dienst promoot door middel van TikTok op het kanaal van de Influencer. 

2. Betaald adverteren

Net als bijvoorbeeld op Instagram en Facebook, is inmiddels ook betaald adverteren op TikTok een mogelijkheid. Deze kunnen op verschillende plekken worden getoond. Een lange tijd was dit niet voor alle bedrijven beschikbaar, maar momenteel is het volledige advertentieprogramma ook in Nederland uitgerold. 

3. Organische content

Als je al gebruik maakt van Instagram of Facebook voor jouw merk, dan is dit waarschijnlijk geen onbekende vorm voor jou. Organische content maak je om de tweezijdige communicatie met jouw doelgroep aan te gaan. Deze content zet je niet betaald weg maar plaats je op jouw eigen account. Om hiermee resultaten te boeken is tijd en de juiste tone-of-voice een vereiste. 

4. Mkb-hub en partnership met Shopify

Sinds 15 september heeft TikTok Nederland het met mkb-hub het makkelijker gemaakt voor MKB bedrijven om aan de slag te gaan met de Ads Manager. Maak jij als MKB-er met jouw webshop gebruik van Shopify? Dan kun je nu via het Shopify-dashboard TikTok in-feed video-advertenties maken. Zo wordt het nog makkelijker gemaakt om binnen Shopify jouw producten aan te prijzen bij jouw (toekomstige) klanten. 



Doen dus? 

Met een divers palet aan mogelijkheden en een razendpopulaire app lijkt het antwoord een dikke vette ja. Alleen komt die ja toch met een aantal dikke vette kanttekeningen. Wat altijd belangrijk is, is dat jij op de platformen zit waar jouw doelgroep ook te vinden is. Wanneer jouw doelgroep niet op TikTok te vinden is, dan is dit niet het platform voor jou en kun je jouw tijd en energie beter steken in andere platformen. Daarnaast vraagt content maken en adverteren op TikTok een specifieke stijl en tone-of-voice die je goed onder de knie moet krijgen voordat je aan de slag gaat. En dan hebben we het ook nog niet gehad over de muziekrechten die voor bedrijven beperkter zijn, waardoor inhaken op trends binnen TikTok ingewikkelder is dan je denkt. Daartegenover staat dat de engagement rate op TikTok een stuk hoger ligt dan bij bijvoorbeeld Instagram en Facebook, omdat de concurrentie nog laag is in Nederland. 

Wat mij betreft verdient TikTok dus toch een dikke vette JA. Maar je moet wel met de juiste kennis en knowhow aan de slag. De vraag is; durf jij het aan? Binnenkort zal ik je meer vertellen over hoe de verschillende marketingvormen voor TikTok voor bedrijven relevant kunnen zijn en geef ik ook wat best practices voor bedrijven die het al heel goed doen op TikTok. 

Neem tot die tijd zeker contact met me op, dan kijken we samen hoe jij jouw TikTokkende doelgroep kunt bereiken! 

PS. Uiteraard konden wij het nu zelf ook niet laten om een TikTok te maken. Bekijk hier onze fantastische TikTok.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!