Overige Updates

Social Media in Nederland anno 2019

Geschreven door
Social Media in Nederland anno 2019
Erwin Maas

Hij is er weer! Hét rapport met daarin de meest actuele cijfers als het gaat om social media gebruik in Nederland: ‘Het Nationaal Social Media Onderzoek 2019’ van Newcom. Dit grootschalige landelijk onderzoek is inmiddels al voor het negende jaar op rij georganiseerd en wij nemen je graag mee in de belangrijkste én meest opvallende resultaten. Want daar waar social media ontwikkelingen en trends elkaar snel opvolgen, daar is dit onderzoek een goede jaarlijkse graadmeter om het social media landschap in kaart te brengen.

Facebook heeft nog altijd ruim 10 miljoen gebruikers in Nederland

Ondanks dat Facebook t.o.v. januari 2018 ruim 600.000 gebruikers minder heeft, is het (na WhatsApp) nog altijd het grootste sociale platform in Nederland. Facebook verliest de meeste gebruikers in de leeftijdscategorie tot 40 jaar. Mogelijk hangt deze ontwikkeling samen met het feit dat het dagelijks gebruik van Instagram in dezelfde categorie (15-39 jaar) sterk is gestegen.

Facebook daalt, Instagram stijgt als het gaat om Nederlandse gebruikers

Instagram zet enorme groei door: 20% nieuwe gebruikers!

Al jaren is Instagram flink aan de weg aan het timmeren. Inmiddels beschikken 4,9 miljoen Nederlanders over een Instagram-account en zijn 2,7 miljoen mensen (t.o.v. 2,1 miljoen in het vorige jaar) daarvan dagelijks actief op het platform, waarbij het draait om het delen van foto’s en video’s met eventueel een mooi filtertje. Waar voornamelijk jongeren de afgelopen jaren zorgden voor activiteit is ook de doelgroep tot en met 40 jaar oud steeds vaker op dit medium te vinden. Daarmee heeft Instagram zich als volwassen medium definitief op de kaart gezet. Ook wij raden steeds meer ondernemers aan om met Instagram aan de slag te gaan (mocht je dit niet al gedaan hebben).

Instagram groeit enorm hard in de doelgroepen tot 40 jaar

Het Facebook-imperium behoudt een sterke positie

Ondanks het afnemende aantal gebruikers van Facebook en het groeiende wantrouwen tegenover het concern gebruikt nog altijd 94% van de Nederlanders één of meerdere platforms van het Facebook-concern. Dit komt vooral door de groei van WhatsApp (3% ten opzichte van januari 2018) en Instagram (20% meer dan begin 2018). En dan is Facebook Messenger nog niet eens meegenomen in het onderzoek. Het bedrijf van eigenaar Mark Zuckerberg is zelfs voornemens om op korte termijn (waarschijnlijk in 2020) WhatsApp en Instagram te integreren. Dit zou inhouden dat het mogelijk gaat worden om met WhatsApp bijvoorbeeld berichten te verzenden naar Facebook Messenger, zonder dat je daarbij een Facebook-account nodig hebt.

Welke gevolgen hebben deze social media trends voor mijn bedrijf?

Bij het bepalen van je social media strategie is het belangrijk om een heldere visie op te stellen en daarbij concrete doelstellingen te formuleren. Per doelstelling formuleer je vervolgens één of meerdere doelgroepen die je wilt bereiken middels de inzet van de juiste social media kanalen. Daarom is het goed om te weten op welke kanalen specifieke doelgroepen het meeste actief zijn. Zo zien we een enorme groei bij de jongere doelgroepen (15-19 en 20-39 jaar) als het gaat om dagelijks gebruik van Instagram. En ook Snapchat en YouTube vallen erg in de smaak bij de jongeren. De dagelijkse activiteit op Facebook blijkt met name bij de oudere doelgroepen (40 jaar en ouder) wat stabieler te blijven. En door het grote aantal gebruikers dat dit kanaal nog altijd iedere dag gebruikt (bijna 7 miljoen Nederlanders), blijft dit platform uitermate geschikt als marketingmiddel.

Het is duidelijk dat het vertrouwen in Facebook is gedaald. Dit komt mede door de schandalen omtrent privacy (Cambridge Analytica) en de verspreiding van nepnieuws. Maar voor ons blijft het een zeer geschikt middel om authentieke, eerlijke én echte verhalen van personen, bedrijven en instanties te delen met hun publiek. Want nog altijd heeft ruim twee derde van de Nederlanders (15 jaar en ouder) een Facebookaccount en bestaat er daarmee een groot potentieel bereik. Wereldwijd gezien groeide Facebook in het afgelopen jaar en is het aantal gebruikers gestegen naar ruim 2,3 miljard! Desalniettemin blijft het verstandig om de actuele ontwikkelingen en verschuivingen in social media land goed in de gaten te houden en hier indien nodig op in te spelen. Iets wat wij uiteraard dagelijks doen, en waarbij we je graag helpen om van content, effectieve content te maken die de juiste doelgroep weet te raken op het juiste moment. Uiteraard rekening houdend met de strategie en het imago van jouw bedrijf en de kanalen die hierbij relevant zijn.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!