CASES

Hobbyshop Nellie Snellen

Van twee nieuwe webshops naar effectieve social media advertising in coronatijd.

Hobbyshop Nellie SnellenHobbyshop Nellie Snellen

Hobbyshop Nellie Snellen staat over de hele wereld te boek als toonaangevende webshop op het gebied van hobbyartikelen. Begin dit jaar benaderden zij ons voor advies omtrent het vernieuwen van twee webshops. Het coronavirus zorgde echter voor een verrassende wending.

Voordat hij samen met Jannis Sociaal Kapitaal stichtte, werkte Geert als bedrijfsleider bij de webshop afdeling van Hobbyshop Nellie Snellen. In januari 2020 zochten eigenaren Ben en Nellie Snellen opnieuw contact met de vraag of Geert hen wilde helpen bij het vernieuwen van de huidige webshops www.nelliesnellen.nl en www.nellieschoice.com, in de rol van adviseur. Na een introducerend gesprek met Ben en Nellie en een eerste inventarisatie van de huidige situatie werd een stappenplan opgesteld voor modernisering van beide webshops. Niet alleen kunnen de huidige webshops aan de voorzijde geactualiseerd worden, ook aan de achterkant dient er een transitie plaats te vinden van Magento naar Magento 2.

Corona

En toen stak het coronavirus de kop op, waardoor de geplande gesprekken en activiteiten helaas uitgesteld dienden te worden. Vervelend, maar geen reden om bij te pakken neer te zitten. Al snel kwamen we tot de conclusie dat deze bizarre situatie ook kansen oplevert. Mensen moesten zichzelf de aankomende maanden binnenshuis vermaken. Puzzels waren net als fitness apparatuur niet aan te slepen en webshops met kantoorartikelen draaiden overuren voor alle nieuw in te richten thuiskantoren. Genoeg reden om te peilen of er in deze tijd ook een nieuw publiek geïnteresseerd is om te starten met hobbyen.

Social media advertising

Om snel een grote groep potentiële, nieuwe klanten aan te boren werd een algemene advertentie opgesteld die gericht was op de situatie rondom corona (zie afbeelding). Deze werd verspreid op Facebook en Instagram. Deze sloeg aan en leidde meteen tot vele bestellingen van klanten die niet eerder de webshop bezochten.

De eerste advertentie gericht op nieuwe hobbyisten.

Nellie Snellen Starterpakket

Als vervolg op deze advertentie bedachten we in overleg met Hobbyshop Nellie Snellen een manier om nog beter in te spelen op de behoefte van deze startende groep hobbyisten: het Nellie Snellen Starterpakket. Het aanbod op de webshop is met meer dan 10.000 artikelen erg ruim en als starter weet je dan ook niet goed waar je het beste mee kunt beginnen. Wat is er dan handiger dan een all-in hobbybox met de belangrijkste producten tegen een aantrekkelijke prijs? Opnieuw werden advertenties op Facebook en Instagram voorbereid en verspreid onder de vooraf bepaalde doelgroepen.

Een van de promoties die zorgde voor vele extra bestellingen.

Resultaten

Naast een flinke toename van website bezoeken hebben de advertenties tot op heden geleid tot een verdubbeling van het aantal bestellingen. Een geweldig resultaat! Iedere advertentieronde wordt kritisch gemonitord en geanalyseerd, zodat de volgende advertentieset weer verder kan worden aangescherpt. Bij de laatste advertentievorm heeft dit voor een mediabudget van 100 euro geleid tot meer dan 30.000 weergaven, een bereik van 15.426 unieke personen en maar liefst 549 bezoeken aan de website.

Nellie tijdens het orderpikken van de bestellingen in coronatijd.

En wat vinden Ben en Nellie tot op heden van onze samenwerking?

“Tegenwoordig zoekt iedereen op zijn of haar manier ontspanning. Kaarten maken is voor velen een prettige, creatieve uitlaatklep. Eind jaren negentig werd het maken van wenskaarten erg populair, mede door de komst van vele nieuwe technieken en producten uit Amerika. Nellie Snellen is op dat moment meteen in deze nieuwe trend gesprongen en heeft haar assortiment afgestemd op deze nieuwe technieken. Met Nellie’s Choice is daarnaast een eigen succesvolle productlijn opgezet, welke inmiddels bekend is over de hele wereld.

Hobbywinkels vormen geen uitzondering op de algemene trend dat door de opkomst van de online webshops, fysieke winkels meer en meer uit het straatbeeld verdwijnen. Wij zijn er tot nu toe in geslaagd om als een van de weinigen in de directe omgeving onze fysieke winkel open te houden, maar ook bij ons neemt het online winkelen steeds grotere vormen aan. 

Wij hebben in toenemende mate ervaren dat onze online winkel professioneler gemaakt moet worden en dat meer gebruik gemaakt moet worden van de mogelijkheden van social media om onze online activiteiten nog beter neer te zetten in de markt. Wij hebben gelukkig hulp gevonden bij Geert van Sociaal Kapitaal. Geert is geen onbekende voor ons; hij is zelfs tijdelijk bij ons werkzaam geweest. Hij kent ons bedrijf, hetgeen een groot pluspunt is voor ons. 

Samen met Sociaal Kapitaal zijn we een traject gestart om onszelf nog meer op de kaart te zetten. Ons doel is het uitbreiden van onze online klantenkring en nieuwe hobbyisten kennis te laten maken met onze materialen. De eerste resultaten van de online campagnes zijn veelbelovend en wij hebben er het volste vertrouwen in dat onze samenwerking met Sociaal Kapitaal succesvol zal blijven. In de nabije toekomst zal Sociaal Kapitaaal ons ook ondersteunen bij de vernieuwing van onze webshops. Gezien hun deskundigheid en to-the-point manier van communiceren gaan we ook deze stap vol vertrouwen tegemoet.”
Ik wil ook! Ik wil ook!
we doen meer

Andere cases uitgelicht

Bekijk meer van ons werk
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.