Facebook

Het bereik van Facebook

Geschreven door
Geert Groen

Houd jij jouw Facebook statistieken met regelmaat in de gaten? Dan heb je vast gemerkt dat het bereik van je Facebook berichten niet meer is wat het geweest is. Het valt eerlijk gezegd vies tegen. Een bericht met meer dan 30 likes, reacties en deelacties zorgde tot voor kort voor een bereik van minstens 20.000 unieke personen. Tegenwoordig mag je blij zijn als dit er 1.000 zijn. Vanwaar deze matige resultaten? Doe je iets niet goed? Het antwoord daarop: ja en nee.

De Facebook-tijdlijn

Door de jaren heen is Facebook continu bezig geweest met het doorvoeren van veranderingen en met name de tijdlijn heeft, zonder dat je het wellicht gemerkt hebt, enorm veel aanpassingen ondergaan. Mark en zijn kornuiten hebben dan ook een lastige taak, want hoe zorg je ervoor dat de tijdlijn relevant blijft voor de meer dan twee miljard leden die Facebook inmiddels telt en blijf je tegelijkertijd aantrekkelijk voor de vele bedrijven en daarmee adverteerders die actief zijn op het netwerk? Activiteit is belangrijk, inkomsten ook. Het blijft een continue zoektocht naar deze balans, want wanneer de activiteit onder (gratis) gebruikers daalt, daalt ook de interesse vanuit bedrijven voor Facebook als marketingkanaal.

Om het medium leuk te houden voor haar gebruikers presenteert Facebook graag een volledig gepersonaliseerde tijdlijn: berichten van jouw beste vrienden (connecties waarmee je een hoge mate van affiniteit hebt) komen hoger in je tijdlijn dan de berichten van personen die je ooit uit beleefdheid hebt toegevoegd. Dit geldt eveneens voor de pagina’s die je als gebruiker volgt. Daarnaast toont Facebook haar gebruikers graag zeer relevante advertenties, wat mogelijk is door de enorme hoeveelheid aan data waar Facebook over beschikt. Ieder gebruikersprofiel is enorm uitgebreid en aangezien je akkoord bent gegaan met de gebruikersvoorwaarden van Facebook ben je als gebruiker een zeer relevante schietschijf van marketeers. Alle acties die je onderneemt op Facebook worden toegevoegd aan jouw dataprofiel, dus dit gaat veel verder dan alleen de informatie die je zelf hebt ingevuld op je persoonlijke pagina. Alle likes die je uitdeelt, de tijd die je neemt om een bericht te lezen, het type telefoon waarmee je inlogt, je huidige locatie en nog veel, heel veel meer: Facebook weet alles en verkoopt deze informatie binnen een seconde door aan adverteerders. Klinkt wellicht eng, maar aan de andere kant is het ook wel fijn dat je als stoere man geen advertenties van kattenmeubels en ladyshaves te zien krijgt. Zo verdient Facebook dus geld aan zeer relevante advertenties en houden ze de tijdlijn leuk en interessant voor jou en mij.

Teruglopend bereik

Ok Geert, leuk verhaal, maar wat heeft dit nu te maken met het teruglopende bereik van mijn zakelijke Facebookberichten? Alles. Bovenstaande is slechts het topje van de ijsberg als het gaat om het uitgebreide algoritme dat de tijdlijn vormgeeft. Sinds kort lijkt het misschien alsof Facebook de rem gooit op jouw zakelijke berichten, maar eigenlijk zorgen ze er alleen maar voor dat jouw berichten niet terecht komen bij ongeïnteresseerden. Het betekent dat bedrijven in toenemende mate kwalitatief goede berichten moeten produceren en dat is niet voor iedereen even makkelijk. Voordat ik enkele tips geef om je bereik enigszins op te schroeven wil ik nog wel graag een hele belangrijke, andere reden aanstippen voor je dalende bereik: Facebook wilt namelijk dat jij meer gaat adverteren. Zoals gezegd is het niet voor iedereen weggelegd om met hele goede content te komen en een klik op de blauwe promoot-knop (die wij overigens verfoeien; zie een van mijn eerdere blogs) levert voor een paar euro’s meteen heel wat extra bereik op. En dat is uiteraard heel erg verleidelijk.

Bereik meer…

Zoals beloofd deel ik graag enkele tips en best practices met jullie. Dagelijks plaatsen we heel wat berichten voor onszelf en onze klanten én monitoren we alle bijbehorende statistieken. Daaruit blijkt dat, hoewel het bereik in algemene zin is afgenomen, er wel degelijk zaken zijn waar je als beheerder van je pagina rekening mee kunt houden.

  • Houd het menselijk; een tip die we wel vaker hebben afgegeven. Berichten voorzie je uiteraard altijd van een foto en of video, maar zorg daarnaast dat er personen op de foto/video staan. Niet alleen is het dan mogelijk om personen in deze media te taggen (en daarmee het directe netwerk van deze personen aan te spreken), ook zijn mensen op Facebook altijd op zoek naar andere mensen, delen ze meer likes uit en klikken ze meer op dergelijke foto’s en video’s.
  • Blijf variëren. Niet alleen qua type content, ook als het gaat om de personen die op je op je foto’s en video’s presenteert. Presenteer samenwerkingen, nieuwe klanten, mensen die blij zijn met hun nieuwe aankoop. Presenteer je telkens dezelfde personen, dan zal je bereik inzakken. Bij de eerste paar berichten met een en dezelfde persoon spreken ze het netwerk van die persoon aan, maar wanneer een gedeelte van dit netwerk niet reageert op een voorbijkomend bericht zullen deze personen in de toekomst minder berichten van hem of haar te zien krijgen.
  • Plaats met regelmaat. Zoals besproken is het genereren van een hoge mate van affiniteit met je volgers van belang om gezien te worden. Deze affiniteit, ofwel binding, is alleen te creëren door een paar keer per week een bericht te plaatsen dat aansluit bij de wensen van je doelgroep. Plaats je slechts een keer per maand een bericht, dan is het aannemelijk dat de andere pagina’s die jouw volgers volgen boven jouw berichten komen te staan en jij minder bereik genereert. Al is het nog zo’n goed bericht.
  • Vierkante video’s. (Live)video’s op Facebook scoren beter dan foto’s en dan bedoel ik niet de video’s die worden ingeladen middels een YouTube-link. Facebook heeft de ambitie om alleenheerser te zijn binnen het social media landschap en wil in de toekomst dan ook graag de plek van YouTube innemen als social video plaform. Eigen video’s eerst! Dus laad je video’s altijd direct in op Facebook. Ook de vorm van video is tegenwoordig belangrijk. Ga voor vierkant (1500x1500 pixels) zodat je video’s er top uitzien op de desktop en meer ruimte innemen op de tijdlijnweergave op smartphones, waardoor de kans groter wordt dat je volgers de berichten zien. Tot slot is het aan te raden om je video’s te voorzien van een ondertiteling of tekstballonnen, aangezien video’s in bijna alle gevallen afspelen zonder geluid.
leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Overige Updates
Van bereik naar beleving!
Nu lezen
Overige Updates
Time to say goodbye
Nu lezen
Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op