Overige Updates

Wat doet social media in 2021?

Geschreven door
Wat doet social media in 2021?
Isabel Titulaer

Een interessante vraag, zeker in deze tijd. Want met het thuis werken en studeren blijft social media een belangrijk onderdeel van de dagelijkse tijdsbesteding. Hoe en wat? Daar deed Newcom voor de 11e keer onderzoek naar. Welke platformen zijn het meest populair? Hoe vaak worden ze geraadpleegd? Wat zijn de trends? We hebben het onderzoek doorgespit en de meest interessante conclusies voor je op een rijtje gezet. 

Social media gebruik blijft stijgen

Ook dit jaar wordt er intensiever gebruik gemaakt van sociale media. Er zijn momenteel 13,7 miljoen gebruikers vanaf 15 jaar, ten opzichte van 13,5 miljoen vorig jaar. Niet alleen het aantal gebruikers is gestegen, ook het aantal sociale mediaplatforms waar we gebruik van maken is gestegen. Die stijging zit met name in de categorieën 15-19 jaar en 20-39 jaar. 

Ontwikkeling van het aantal gebruikte platforms per leeftijdscategorie.


TikTok is grote winnaar

Waar de grote platforms als WhatsApp en Facebook redelijk stabiel blijven, zien we een enorme stijging van gebruikers op TikTok. Dit aantal ligt namelijk 2,5 keer zo hoog in vergelijking met 2020. TikTok is enorm populair onder jongeren van 15-19 jaar en is Facebook al voorbij in aantal gebruikers binnen deze doelgroep. Opvallende stijgers zijn ook Pinterest (+10%) en Tumblr (+24%). Die laatste is met 0,5 miljoen gebruikers nog relatief klein, maar met een stijging van bijna 100.000 gebruikers binnen een jaar een interessante nieuwkomer. Deze app is gericht op het maken van blogs, middels diverse content opties zoals verhalen, grappen, kunst en film.

Totaal gebruik van social media platforms door de jaren heen.

TikTok niet alleen voor tieners

Op alle vlakken is TikTok verreweg het hardst gestegen. Niet alleen onder jongeren van 15-19 jaar, óók jongeren van 20-24 jaar hebben TikTok massaal ontdekt. En zelfs onder gebruikers van 35-39 jaar is het aantal meer dan verdubbeld. Ben je met jouw organisatie gericht op jongeren? Dan kom je bijna niet onder TikTok uit. De app waar je korte muziekvideo’s mee maakt, zie je overal opduiken. Naast het eigen TikTok-platform, worden de TikToks vaak ook via andere social media kanalen als Instagram en Facebook gedeeld.

Langer en meer

Naast het feit dat steeds meer mensen social media gebruiken middels diverse platforms, zitten jongeren van 15 - 19 jaar ook nog eens gemiddeld een kwartier (!) per dag langer op social media dan een jaar geleden. Voor de andere doelgroepen is dit nagenoeg gelijk gebleven en blijft het gebruik dus redelijk stabiel.

Het gebruik van TikTok per leeftijdscategorie.

Jongeren van 15-19 jaar maken nog steeds het meest gebruik van WhatsApp, gevolgd door Instagram, Snapchat en YouTube. Waar Instagram vorig jaar nog enorm groeide in gebruikers én dagelijks gebruik, zien we dit jaar dat Instagram zich meer stabiliseert en nauwelijks groei vertoont, zeker bij doelgroepen onder de 40 jaar. Instagram is overigens bij lange na niet passé hoor. Met bijna 6 miljoen gebruikers blijft het een van de grootste platforms. En van de grootste platforms zijn Instagram en LinkedIn het hardst gestegen in gebruikers.

Dagelijks gebruik van social media onder jongeren van 15-19 jaar in percentages.

Waar kijken we naar?

Kijken we vervolgens naar het dagelijks gebruik van alle gebruikers, dan stijgen alle platforms licht. De grote stijgers zien we wederom in Tiktok (+197%) en Tumblr (+100%). Hier valt op dat LinkedIn enorm is gestegen (+39%) en dus steeds meer gebruikt wordt. Ook het dagelijks gebruik van Pinterest (+24%) en YouTube (+12%) zitten in de lift, wat kansen biedt.

Ben je gericht op de zakelijke markt, dan is zichtbaarheid op LinkedIn onmisbaar in je social media strategie. Is je bedrijf meer visueel ingesteld? Neem even de tijd om Pinterest en YouTube te ontdekken, mocht je ze nog niet (goed) kennen. Want waarschijnlijk bevindt jouw doelgroep zich ook op deze platforms. We helpen je in ieder geval graag op weg en zoals je van ons gewend bent, blijven we handige tips & tricks met je delen.


Bron: Newcom Research & Consultancy, Newcom.nl


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Kansen en strategisch denken in tijden van crisis
Strategie
Kansen en strategisch denken in tijden van crisis
Nu lezen
Social media marketing: organic growth
Strategie
Social media marketing: organic growth
Nu lezen
De Golden Circle van Simon Sinek: ‘begin met ‘waarom’’
Strategie
De Golden Circle van Simon Sinek: ‘begin met ‘waarom’’
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
Op zoek naar échte specialisten?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen bespreken we hoe wij onze kennis en kunde in kunnen zetten voor jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!