Net als de voorbije jaren was ook 2019 een jaar vol ontwikkelingen op het gebied van social media marketing. Zo gooide Facebook hun huisstijl om en kwam het met een compleet nieuwe advertentie- en planmodule, waardoor zakelijke berichten op Instagram voortaan via Facebook ingepland kunnen worden. Daarnaast werd Instagram TV een stuk toegankelijker, is de Pinterest advertentie-module eindelijk beschikbaar in Nederland én lanceerde LinkedIn de mogelijkheid om persoonlijke connecties uit te nodigen om de zakelijke pagina te volgen.
2020 betekent niet alleen het einde van 2019, maar ook van het afgelopen decennium. Een periode waarin Instagram, Snapchat en TikTok het levenslicht zagen, waarin Google de stekker trok uit Google+ en een markt die door Facebook volledig wordt gedomineerd. Met Facebook op 1, bestond de top 4 van best populaire apps in de afgelopen tien jaar uit Instagram, WhatsApp en Messenger. Zoals bekend allen onderdeel van het imperium van Mark Zuckerberg. CNN blikte deze week uitgebreid terug op de laatste 10 jaar social media, zeker de moeite om eens door te nemen.
Maar goed: zoals gezegd naderen we een nieuw jaar, een nieuw tijdperk. De hoogste tijd om eens een blik te werpen op wat er allemaal komen gaat in 2020.
De belangrijkste ontwikkelingen voor 2020
Sommige ontwikkelingen zijn natuurlijk al aangekondigd. Zoals Instagram dat zich meer gaat richten op de content zelf en in mindere mate op het aantal likes. Of WhatsApp, dat in 2020 advertenties gaat tonen aan haar publiek. Er zijn echter ook een hele hoop aanstaande trends die nog wat minder zijn uitgelicht. Ik zet de belangrijkste drie even voor je op een rijtje:
- De verdere groei van niche social media platformen en groepen;
- Meer focus op ephemeral content; content die slechts tijdelijk beschikbaar is (denk aan schoolvoorbeeld Snapchat);
- Creativiteit wordt in 2020 nog meer beloond.
Niche social media
2019 was ook het jaar van TikTok. Jongeren in Nederland en in de rest van de wereld zijn enorm druk met het maken van unieke, vaak grappige videocontent, waarmee dit Chinese platform dé plek is geworden om hun creativiteit te uiten. Daarnaast gaf gigant Facebook aan het begin van het jaar aan in toenemende mate de focus te leggen op groepen. Tel daar de toenemende populariteit van apps als Untappd (liefhebbers van speciaalbier), Strava (hardlopers en wielrenners) en Gigit (concert- en festivalbezoekers) bij op en je kunt niet meer om de conclusie heen dat social platformen die zich richten op een zeer specifieke doelgroep de toekomst hebben. Als marketeer wordt het dan ook steeds belangrijker om je horizon te verbreden en niet enkel te focussen op Facebook, LinkedIn en/of Instagram.
Ephemeral content
Dit type content, groot geworden onder de vleugels van SnapChat, heeft de afgelopen jaren zijn plek bij social media gebruikers stevig ingenomen. Voor diegene die even niet meer weten waar we het over hebben: het betreft rijke content, welke slechts tijdelijk beschikbaar is. Met name Instagram Stories heeft inmiddels vele gebruikers, maar ook Facebook, WhatsApp en YouTube ondersteunen deze content.
Door de toevoeging van steeds meer interactieve opties aan Instagram Stories, zoals het voorleggen van polls en het stellen van vragen, is de verwachting dat hier in 2020 nog meer gebruik van wordt gemaakt. Was jij van plan om je social media strategie voor het aankomende jaar aan te scherpen? Vergeet dan vooral dit type content niet!
Be creative
Voor diegene die tussen de regels door heeft gelezen: juistem, creativiteit zal in 2020 nog meer worden beloond. TikTok vraagt om een creatieve benadering, evenals Instagram Stories, en het is dan ook niet voor niets dat deze media zo populair zijn. Mensen worden tegenwoordig overspoeld met berichten, waardoor de standaard bedrijfscontent niet langer zal zorgen voor de nodige dosis betrokkenheid en bereik. Stel jouw doelgroep centraal en ga aan de slag met in het oog springende content die weet te raken, inspireert en boven alles waardevol is.