Advertising

Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost

Geschreven door
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Kevin van Meijel

In de complexe wereld van social media advertising staat één ding vast: de technologie staat nooit stil. De komst van AI zorgt ervoor dat er nóg vaker en nóg sneller ontwikkelingen zijn, waar adverteerders rekening mee moeten houden.. Mijn collega Naud schreef eerder al een trendblog over advertising en AI in 2024, waarin hij je alles vertelt over de invloed die AI heeft op de sociale media. In dit artikel ga ik dieper in op het tweede punt waar hij over schrijft: de rol van AI in social media advertising. In dit geval specifiek voor Meta (Facebook en Instagram dus).

Meta is druk bezig geweest met het wereldwijd uitrollen van ‘Meta Advantage’. Hieronder vallen automatische advertentieproducten, die gebruik maken van AI. Volgens Meta leidt het gebruiken van deze nieuwe functie tot de volgende resultaten:  

  • De beste resultaten met minder en efficiëntere campagnes
  • Meer mensen bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in jouw bedrijf
  • Een gepersonaliseerd klanttraject bieden dat aanzet tot actie
  • Tijd en moeite besparen, zodat je tijd hebt voor andere werkzaamheden

Laat AI jouw doelgroep bepalen met de Meta Advantage +-doelgroep

Eén van die Advantage-oplossingen is de Meta Advantage +-doelgroep. Hierbij bepaalt AI de doelgroep voor jouw advertentie, aan de hand van het slimme algoritme van Facebook en Instagram. Dit algoritme leert welke soorten berichten en interacties een gebruiker verkiest door te analyseren hoe die persoon omgaat met verschillende soorten content. Hierbij houdt het algoritme rekening met likes, reacties, shares en de tijd die besteed wordt aan specifieke posts. Met deze informatie geeft het algoritme vervolgens voorrang aan content in de feed die overeenkomt met deze voorkeursgedragingen, om zo engagement te stimuleren en een gepersonaliseerde ervaring te bieden.

Tijdens een testfase in 2023 heeft Meta de resultaten naast de resultaten van andere doelgroepopties gezet. Uit dit onderzoek blijkt dat de AI-toepassing op meerdere vlakken betere prestaties oplevert. Nu kunnen we natuurlijk zeggen dat de slager zijn eigen vlees heeft gekeurd, maar uiteindelijk zullen we deze resultaten ook zelf terugzien in onze campagnes.Ik heb de resultaten van het onderzoek hieronder voor je op een rijtje gezet.

Resultaten

In een wereldwijde test, in verschillende branches, heeft de Advantage +- doelgroep van Meta de volgende resultaten geboekt:

  • De gemiddelde kosten per klik, lead of weergave van landingspagina’s zijn maar liefst 28% lager dan bij een doelgroep die door een persoon zelf is samengesteld.

Verkoop jij producten via Facebook of Instagram advertising, dan zijn de volgende resultaten ook minstens zo interessant. Waar AI de doelgroep bepaalde:

  • Leidde dit tot 7% lagere kosten per websiteconversie
  • En 13% lagere gemiddelde kosten per verkoop uit de productcatalogus

Meta raadt aan om te experimenteren met Advantage +-doelgroepen voor bijna alle campagnetypes, behalve remarketing campagnes. Bij de remarketing campagnes wil je juist de specifieke doelgroep benaderen die bijvoorbeeld jouw website al heeft bezocht of jouw video’s al heeft bekeken.

Aan de slag

Kortom, AI helpt adverteerders door werk uit handen te nemen en zelf de juiste doelgroep te bepalen. Zo kun jij je aandacht richten op het maken van de content of één van de andere zeven stappen, om jouw campagne tot een succes te maken. Meta geeft je (voorlopig) zelf nog de mogelijkheid om te testen of die resultaten ook voor jouw doelgroep gelden. 

Kunnen wij jou voorzien van een gedegen advies bij het adverteren voor jouw bedrijf of jou helpen bij het maken van advertenties? Laat het ons dan zeker weten! 

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!