Overige Updates

Haal het meeste uit je social media marketing!

Geschreven door
Renzo den Bekker

Een bedrijf, organisatie of instelling heeft geen bestaansrecht zonder haar (directe) omgeving. Een bedrijf bestaat voor én door mensen, wat betekent dat een goede relatie met deze mensen aan de grondslag ligt van een succesvolle bedrijfsvoering en marketing. Daarom moet je op zoek naar een sterke verbinding tussen het bedrijf, klanten, medewerkers en relaties. Social media marketing is de perfecte tool om jouw verhaal te delen met deze groepen. Daarom een paar tips om nog meer uit jouw social media marketing te halen!

Interactie is de sleutel

Social media stelt je in staat om ‘samen’ met je doelgroep/volgers een community te bouwen rondom je bedrijf. Door je doelgroep nauwer te betrekken in je bedrijfsprocessen zorg je voor een vergrote binding en een belangrijk concurrentievoordeel: je leert wat je doelgroep wilt. Ouderwetse ‘mond-tot-mond reclame’ kan gigantische gevolgen hebben voor het imago van je bedrijf en dit proces wordt versterkt door social media. Als bijvoorbeeld iemand een review over je schrijft kan iedere bezoeker van je pagina deze zien. Het is daarom van belang om in nauw contact te staan met je doelgroep zodat je weet wat de doelgroep vindt van je product of dienst.

Meten is weten!

Sociale media, en met name Facebook, stellen je in staat om beter dan ooit te weten wat voor resultaten je hebt behaald met je marketing activiteiten. Door constant te blijven analyseren welke berichten het meeste resultaat behalen bij welke doelgroep kun je blijven optimaliseren en daarmee alles uit je tijd en budget halen. Kijk bijvoorbeeld eens in de Facebook statistieken module naar de tab ‘berichten’. Hierin zie je een overzicht van alle resultaten die je berichten hebben bewerkstelligd. De tab ‘personen’ is ook heel interessant: hier zie je namelijk precies welke groep je bereikt hebt met je berichtgeving.

Kies voor de Facebook advertentie beheer module om je bericht breed en gericht weg te zetten

Houd jij jouw Facebookstatistieken met regelmaat in de gaten? Dan heb je vast gemerkt dat het bereik van je Facebook berichten niet meer is wat het geweest is. Een bericht met meer dan 30 likes, reacties en deelacties zorgde tot voor kort voor een bereik van minstens 20.000 unieke personen. Tegenwoordig mag je blij zijn als dit er 1.000 zijn. Vandaar dat adverteren een steeds interessantere optie wordt. Doormiddel van een betaalde advertentie kun je je bereik van vroeger weer terugpakken én je hebt hele gerichte target mogelijkheden, wat er voor zorgt dat je doelgroep altijd relevante informatie ontvangt.

Om te adverteren op Facebook (en Instagram) maak je gebruik van het uitgebreide Facebook Advertentiebeheer. Deze module tref je aan wanneer je het dropdownmenu opent in de blauwe balk bovenaan het scherm (zie onderstaande afbeelding).

Vergeet de blauwe promoot-knop en kies voor de juiste advertentiemodule

Zoals je misschien al eens gehoord hebt weet Facebook alles van je (en dus ook van je doelgroep). Dat is niet voor niks; in de advertentiemodule heb je oneindig veel targetmogelijkheden! Maak hier gebruik van door je doelgroep specifiek in te stellen op locatie, leeftijd, geslacht, interesse en nog veel meer. Je kunt altijd zien hoe groot de geselecteerde doelgroep is. Stel een doelgroep op die zo nauw mogelijk aansluit bij de groep personen die het meest geneigd is om actie te ondernemen op de specifieke advertentie. Je kunt ook adverteren op doelgroepen die al eens je site hebben bezocht of je app hebben gebruikt. Hiervoor kun je gebruik maken van de Facebook pixel. Dit is de ideale manier om geïnteresseerde consumenten alsnog over de streep te trekken.

Wanneer je advertentie eenmaal loopt zijn er ook weer tal van mogelijkheden om de resultaten in te zien. Daarom is het slim om je advertentie eerst een week te laten lopen en vervolgens verder te optimaliseren. Door te testen op meerdere vormen, boodschappen en doelgroepen heb je de mogelijkheid om steeds weer relevanter te adverteren. Hierdoor wordt jouw bereik beter en de kosten lager!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Instagram
Instagram: het verleden, het heden en de toekomst
Nu lezen
Inbound Marketing
Inbound Marketing; het aantrekken van vreemdelingen
Nu lezen
Overige Updates
Spanning: Ondernemersprijs Horst aan de Maas
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
wil jij naar een hoger niveau?

Wij komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen met jou kijken we naar de diensten die aansluiten bij de doelstellingen en wensen van jouw bedrijf.

Neem contact met ons op