Overige Updates

Milou deelt haar thuiswerk ervaringen

Geschreven door
Milou deelt haar thuiswerk ervaringen
Milou Boots

Het is alweer de vierde week dat wij met ons team vanuit huis werken. Ik vind dit een mooi moment om een blog te schrijven, waarbij ik jullie meeneem in mijn ervaringen tot nu toe: waar ik zoal tegenaan loop, hoe ik mijn dagen indeel, hoe wij als team omgaan met tegenslagen en nog belangrijker: hoe wij onze succesmomenten vieren.

De dag dat mijn stressniveau even omhoog schoot herinner ik me nog heel goed: vier weken geleden op zondag kreeg ik een pop-up in mijn Slack app van Geert: ‘’Jongens, gezien de maatregelen van de regering en de ernst van de zaak hebben ook wij besloten om thuis te gaan werken.’’ Maar hoe dan? En alle klantafspraken dan? En hoe blijven we productief? Hoe gaan we dit in hemelsnaam aanpakken? Ik schoot eigenlijk meteen in een soort van paniek-modus, maar dit is helemaal nergens voor nodig. De huidige technologie biedt zoveel mogelijkheden dat ook thuiswerken efficiënt kan zijn. Je moet je dagen alleen net wat anders indelen, gebruik maken van apps waardoor we in digitaal contact blijven met elkaar, maar ook vooral in je vaste ritme blijven. Hoe ik dat doe? Lees het hieronder.

Thuis werken ≠ Lekker luieren

Ritme, ritme, ritme

En nee, niet het ritme van muziek, maar van jezelf en je team! Ook de foto hierboven geeft niet het goede voorbeeld. Nu we al in de vierde week zitten, kan ik met overtuiging zeggen dat we als team, maar ook op individueel vlak onze dagen goed inrichten. Ik sta iedere dag gewoon, zoals ik al gewend was, om 07.15 uur op en neem dan een verfrissende douche. Vervolgens vermijd ik mijn huispak, omdat ik weet dat ik dan ook in mijn pauze niet naar buiten ga en juist dat moment van buiten zijn in je pauze is belangrijk om weer even op te laden. Vervolgens starten we als team iedere dag gezamenlijk op door een Google Hangouts moment in te plannen. We hebben geen agenda voor deze dagopstart, maar we laten de ruimte voor eigen inbreng. De ene dag bespreken we een klantcase en de andere dag bespreken we hoe het met elkaar gaat. Vooral dat laatste vind ik belangrijk in deze bizarre tijden. Je kunt namelijk niet eventjes met je collega je dag bespreken bij het koffiezetapparaat of je afreageren omdat er wat tegenzat. Wij gebruiken daarom deze momenten als team om niet alleen zakelijke punten te bespreken, maar ook om elkaar te ruimte te geven om over vanalles en nog wat te praten. Dit doen we zowel om de dag op te starten en de dag af te sluiten.

Als je me vraagt hoe ik mijn dag doorkom, zeg ik: ‘’structuur en discipline!’’ Mijn spanningsboog is niet de meest grandioze die je ooit gezien hebt, maar dat maakt echt niets uit. Je moet dit alleen herkennen en erkennen en vervolgens je dag goed inrichten. Thuis werk ik bijvoorbeeld met een timer: 30 minuten werken, 10 minuten even je gedachten laten dwalen. Als ik merk dat ik in een goede flow zit, werk ik door. Als ik merk dat ik moeite heb met concentratie richt ik mijn timemanagement anders is. Zorg uiteraard wel dat apps en tools die jou af kunnen leiden uit staan.

Inrichting home-office: zet een plant voor je neus!

Mijn tijdelijke thuiswerkplek vraagt om discipline: ik heb namelijk geen ruimte beschikbaar waar ik een aparte werkplek kan maken. Ik werk dus in mijn woon- en eetkamer.

Ik weet van mezelf dat ik snel afgeleid kan zijn door dingen die om me heen gebeuren en daar heb ik mijn home-office op ingericht. Zorg ervoor dat je genoeg daglicht ziet en dat je je werkplek kan afbakenen met bijvoorbeeld een plant. Onderzoek heeft namelijk bewezen dat groen in je zicht en om je heen goed is voor je productiviteit. Ik zet bijvoorbeeld mijn sanseveria, die normaalgesproken in een hoek staat, overdag achter mijn beeldscherm. Zo baken ik mijn plekje af en kijk ik tegen een mooie plant aan. Zorg vervolgens dat alleen de belangrijkste items die je nodig hebt tijdens je werk in je zicht liggen. Alle andere items die je niet nodig hebt, kun je beter tijdelijk wegleggen. Aanschouw hieronder mijn home-office.

Milou's kantoor aan huis

Houd het luchtig

En hiermee wil ik twee zaken aanhalen:

  1. Ga erop uit: naar buiten, naar buiten, naar buiten. Dat is mijn grootste tip en iets wat mijzelf altijd erg goed doet. Een frisse neus halen op weg naar je auto om richting kantoor te gaan, zit er niet meer in en urenlang in dezelfde ruimte zitten doet een mens ook niet goed. Tijdens mijn middagpauze ga ik vaak een lekker rondje wandelen en ’s avonds doe ik af en toe een virtuele bootcamp in de tuin.
  2. Vergeet niet om grapjes te maken, te genieten van iedere dag en ben niet te streng voor jezelf. Het is onmogelijk om in deze situatie iedere dag optimaal te presteren. Als je een keer een slechte dag hebt, so be it. Morgen weer een nieuwe dag! Als team houden we het luchtig door af en toe een rondje dierengeluiden na te doen en het gevolg? Iedereen zit lachend achter zijn camera.

Kortom, in goed contact blijven met je team, een goede inrichting van je werkplek, timemanagement en op z’n tijd goede afleiding zoeken en het luchtig houden doet wonderen. En bovenal: stay positive!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Ephemeral content: 5 redenen waarom jouw bedrijf dit moet inzetten!
Instagram
Ephemeral content: 5 redenen waarom jouw bedrijf dit moet inzetten!
Nu lezen
Maak kennis met Isabel!
Overige Updates
Maak kennis met Isabel!
Nu lezen
Wat doet social media in 2021?
Overige Updates
Wat doet social media in 2021?
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
Op zoek naar échte specialisten?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen bespreken we hoe wij onze kennis en kunde in kunnen zetten voor jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!