De vijfde Trending Topics gaan, hoe kan het ook anders, over social media ontwikkelingen met een connectie tot het coronavirus. De nadruk ligt daarbij op de kansen die er juist nú liggen voor ondernemers en daarnaast worden ook een aantal toepassingen uitgelicht die in deze crisistijd (gratis) toegankelijk zijn gemaakt. Doe er je voordeel mee!
Promoot cadeaubonnen via Instagram
Ondernemers komen in deze lastige periode met allerlei creatieve ideeën om alsnog geld in het laatje te krijgen. Speciale afhaal- en bezorgdiensten worden massaal opgestart en daarnaast zien we ook dat verschillende (horeca) ondernemers cadeaukaarten verkopen. Cadeaukaarten waar (lokale) ondernemers nú mee geholpen worden en waar klanten, zodra de coronacrisis achter de rug is, gebruik van kunnen maken.
As we speak test Instagram een welkome nieuwe functionaliteit: het onder de aandacht brengen van cadeaubonnen via een speciale ‘promoot-knop’ in het zakelijke Instagram profiel van een bedrijf. Vooralsnog heb je als organisatie de mogelijkheid om naar slechts één URL te verwijzen in je profiel (in veel gevallen is dit de bedrijfswebsite). Daar komt dus mogelijk snel een tweede optie bij in de vorm van een extra knop naast de bestaande ‘Volgen’, ‘Chat’ en ‘Contact’ buttons. Zodra deze optie definitief toepasbaar wordt, melden wij het direct, zodat bedrijven daarmee de financiële druk die zij momenteel ondervinden hopelijk enigszins kunnen verlichten!
Volg LinkedIn cursussen
Voor sommige mensen was thuiswerken al onderdeel van de reguliere werkweek. Voor anderen is dit een totaal nieuwe ervaring en vraagt dit om wat aanpassing en gewenning: hoe blijf je productief? Hoe gebruik je virtuele tools voor face-to-face contact met collega’s en klanten? Hoe zorg je voor een gezonde balans tussen werk en je gezin? LinkedIn stelt 16 cursussen gratis beschikbaar die jou op weg helpen om het maximale uit jezelf én je thuiswerk situatie te halen.
Extra opties Facebook Live
Hand in hand met het toenemende social media gebruik gaat ook de trend van het toenemende gebruik van livestreams via Facebook. Zo is het aantal mensen dat een Facebook-livestream bekijkt in de Verenigde Staten sinds januari toegenomen met maar liefst 50%. Om de tool nog gebruiksvriendelijker te maken voor haar gebruikers, voegt Facebook enkele mogelijkheden toe aan Facebook Live (zowel voor reguliere gebruikers als professionele omroepen):
- Het wordt mogelijk om onderschriften aan live-video’s toe te voegen;
- Er is een ‘audio-only’ optie, zodat je live-uitzendingen als een soort podcast kunt beluisteren (en tegelijkertijd data kunt besparen op beeld);
- Ook gebruikers zonder Facebook-account krijgen toegang tot livestreams;
- En voor paginabeheerders komen er enkele opties bij om tijdens een livestream de kwaliteit van de video te bewaken (o.a. ‘mensen alleen laten reageren indien ze 15 minuten je stream hebben bekeken’ of ‘alleen volgers toestaan om te reageren’). Dit alles valt onder een update van ‘Live Producer’ die hopelijk ook snel in Nederland volledig wordt uitgerold.
Contentcreatie ten tijde van corona - vijf belangrijke dimensies:
Het coronavirus heeft wereldwijd een enorme impact; op bedrijven, op families, op dagelijkse routines etc. Mijn collega Geert stipte in zijn blog de explosie aan activiteit op social media al aan en dat er nu ook zeker kansen liggen voor ondernemers. Maar welke content is momenteel gepast? Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een zakelijke update?
Pinterest publiceerde een document dat je helpt om content te creëren tijdens een crisis. Zorg ervoor dat je content in ieder geval voldoet aan de volgende vijf dimensies:
- Positief
- Relevant
- Creëer actie
- Origineel
- Visueel
Het document is hoofdzakelijk bedoeld voor merken die actief zijn op Pinterest, maar tegelijkertijd bevat het veel waardevolle tips die relevant zijn voor ieder bedrijf dat online communiceert, ongeacht op welk(e) platform(en) men actief is.