Overige Updates

Wensen en verwachtingen voor 2019

Geschreven door
Wensen en verwachtingen voor 2019
Geert Groen

Het afgelopen jaar heeft Sociaal Kapitaal heel veel moois gebracht: nieuwe samenwerkingen en projecten, een nominatie voor de Ondernemersprijs Horst aan de Maas én Erwin die vanaf oktober aan de slag ging voor Sociaal Kapitaal. Naast het verwelkomen van onze nieuwe medewerker hebben we afscheid moeten nemen van een andere collega. Renzo besloot te stoppen voor een andere passie in zijn leven: reizen. Op het moment van schrijven bevindt hij zich samen met zijn vriendin in Azië waar hij ons zo nu en dan op de hoogte houdt van alle toffe ervaringen die zij daar samen beleven. Wij wensen beiden een geweldig en avontuurlijk 2019 toe!

Voordat we verder vooruitkijken naar het aanstaande jaar wil ik graag nog een ander hoogtepunt uitlichten. HUB73 is uitgegroeid tot een bedrijvencentrum met inmiddels 8 bedrijven en heeft dit jaar gezorgd voor vele mooie samenwerkingen met de andere marketingbedrijven die actief zijn op onze open vloer. Effecty, MarketingMakkers, Studio Smelt, Luc Versleijen, nieuwkomer Tom Jenniskens en Sociaal Kapitaal tillen elkaar naar een hoger niveau, wat als belangrijkste voordeel heeft dat we onze klanten nu en in de toekomst nóg beter kunnen ondersteunen op het gebied van marketing en communicatie. Wij wensen alle bedrijven heel veel succes en groei toe in het nieuwe jaar.  

Nu we dan toch zo lekker bezig zijn met het uiten van onze wensen: uiteraard ook de allerbeste wensen voor onze klanten, collega’s en alle andere samenwerkingspartners.

Social media gebruik anno 2019

Zo. Dan is het nu de hoogste tijd om vooruit te kijken. De ontwikkelingen in het afgelopen jaar hebben laten zien dat we niet stil kunnen zitten. De jeugd gaat Instagrammend, Snapchattend en YouTubend door het leven en heeft Facebook zo goed als links laten liggen en die ontwikkeling lijkt zich in 2019 alleen maar verder door te zetten. De oudste doelgroepen hebben het grootste social medium ter wereld juist wel weten te vinden en zijn actiever dan ooit tevoren. In januari verwachten wij een nieuw Nederlands social media rapport van NewCom dat nog meer duidelijkheid zal geven over het social media gebruik van de diverse doelgroepen in Nederland.

Video, video, video

Een trend die enkele jaren geleden al werd ingezet en in 2019 nog belangrijker zal worden. Met de komst van Instagram TV, Facebook Watch én de toenemende populariteit van video-on-demand diensten als Netflix en YouTube zal volgens onderzoek van Cisco onze online activiteit in 2022 voor meer dan 80% uit video bestaan. Wij blijken er allemaal dol op te zijn en dat is voor vele grote bedrijven dé reden om hier in 2019 nog meer de focus op te leggen. Bij het opzetten van een doeltreffende social media strategie zul je dan ook niet meer om video-content heen kunnen. Daarnaast dien je rekening te houden met de meest optimale vorm, die per kanaal kan verschillen. Wijzelf kiezen voor vierkant opgemaakte video’s, aangezien deze zowel op desktop als mobiel goed uit de verf komen en de kans op interactie vergroten.

Stories

Instagram is één van de meest populaire media van dit moment en dat heeft onder meer te maken met de functie die dit medium kopieerde van Snapchat: Instagram Stories. Onlangs schreef Erwin uitgebreid over deze geliefde functie en gaf hij enkele tips over het efficiënt inzetten van Stories. In het afgelopen jaar heeft Instagram haar gebruikers de mogelijkheid gegeven om deze stories te delen op Facebook, nadat een vergelijkbare functie op Facebook zelf niet aansloeg. Daarnaast is de functie voortaan ook terug te zien in een ander dochterbedrijf van Facebook, WhatsApp, en achten we de kans groot dat deze in 2019 eveneens gekoppeld zal worden met de functie van Instagram.

Niet alleen de content zelf, maar ook de manier van navigeren door deze type content blijkt bij te dragen aan de populariteit. Daarom test Instagram momenteel met eenzelfde navigatie in andere gedeelten van de app, wat volgens velen een voorbode zou betekenen voor een aanpassing van navigatie in de huidige tijdlijn.

Nieuwe technologieën

Naast de bestaande technologieën waarvan nog meer gebruik zal worden gemaakt in het nieuwe jaar, zullen we ook in toenemende mate te maken krijgen met voor velen nieuwe technologieën als augmented reality en voice. Al vele apps maken gebruik van augmented reality en ook Facebook heeft haar zinnen gezet op de ontwikkeling die als het ware een digitaal laagje gooit over onze échte wereld. In de zomer van 2018 werden de eerste advertentiemogelijkheden uitgerold voor enkele grote bedrijven en de verwachting is dat deze opties in 2019 ook beschikbaar zullen worden gemaakt voor het grote publiek. Daarnaast heeft Facebook (naast eigenaar van Instagram en WhatsApp ook eigenaar van virtual reality bedrijf Oculus) inmiddels bevestigd te werken aan een eigen augmented reality bril.

Augmented reality: de toekomst van Facebook?

De toename van het gebruik van Google Assistent, Siri (Apple), Alexa (Amazon) en Cortana (Microsoft) in Amerika is langzaam maar zeker ook terug te zien in Nederland. Steeds vaker zoeken mensen niet langer door te navigeren, te typen of te tappen maar door stemcommando’s te geven aan een apparaat. Waar je op WhatsApp al langere tijd stemberichten op kunt nemen zal deze trend in 2019 ook terug te zien zijn in LinkedIn, die deze nieuwe mogelijkheid onlangs officieel aankondigde. Daarnaast is ook Facebook drukdoende met het testen van voice controlled commando’s in Facebook Messenger.

Nog meer toekomstmuziek

Zoals je kunt lezen dendert de digitale trein onverminderd hard door. Naast de besproken trends voor 2019 zijn er nog tal van andere bekende en nog onbekende technologieën op komst die het social media landschap flink zal doen veranderen. Wil je op de hoogte blijven van alle naderende veranderingen, mogelijkheden en kansen? Blijf ons dan ook in 2019 op de voet volgen. Happy new year!

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!