Contentcreatie

5 ingrediënten voor een opvallende en pakkende social media post

Geschreven door
5 ingrediënten voor een opvallende en pakkende social media post
Nina Smeijsters

In de kolossale wildernis die het internet heet, is jouw social media post al snel een schreeuw in de leegte. Iedereen wil zijn eigen verhaal met de wereld delen. Hoe zorg je er dan voor dat jouw verhaal opvalt? Het creëren van relevante en pakkende content is een vak apart. Als je weet waar je op moet letten bij het opstellen van een social media post, dan is het helemaal niet zo lastig meer! Daar help ik je graag mee, daarom deel ik vijf belangrijke punten om je een handje te helpen.

1. Kies voor het best passende platform

Stel jezelf de vraag: wat is het doel van mijn social media post? Wil je entertainen, inspireren of informeren? Instagram, Facebook, en LinkedIn worden allemaal ingezet voor allerlei verschillende doeleinden. Wil je netwerken en communiceren met professionals in je werkveld? Dan is LinkedIn het platform waar je naar op zoek bent. Vanzelfsprekend zouden we niet aanraden om vakantiekiekjes op LinkedIn te delen. Facebook is daarentegen het perfecte platform om informele interactie te zoeken met je volgers, vragen te stellen en feedback te ontvangen. Instagram focust op visuele content en interactie, zeker interessant om in te zetten als je écht iets hebt om te laten zien.


2. Is mijn social media post relevant?

Het is van groot belang om goed voor ogen te hebben voor wie je de social media content eigenlijk creëert. Hiervoor geldt: hoe duidelijker en uitgebreider je je ideale volger voor ogen hebt, hoe makkelijker het is om een relevante en kwalitatief goede social media post op te stellen. Voor grotere marketingdoeleinden is het zelfs nuttig om na te denken over een strategisch fundament. Doordachte posts die inhoudelijk naadloos aansluiten op de kenmerken van je doelgroep zijn succesvoller wanneer ze voortkomen uit een doeltreffende  strategie. 

Mensen scrollen met ongekende snelheid door hun tijdlijn heen. De eerste directe reden om te stoppen met scrollen voor je doelgroep, is omdat ze iets zien dat voor hen relevant, interessant of herkenbaar is. Wanneer je niet direct de aandacht grijpt, ben je ze kwijt. 

3. Flitsende fotografie, video’s of visuals

Het hoeft écht niet altijd professionele fotografie te zijn, we lopen immers niet dagelijks rond met een professionele camera. Met je mobiel kun je ook prima foto’s maken. Wél kun je er rekening mee houden dat de foto’s die je maakt niet te donker zijn, geen ruis bevatten en een interessant beeld bieden voor je volgers.

Daarbij raden we aan om gebruik te maken van persoonlijke foto’s die de essentie van je merkverhaal weergeven. Zorg voor consistentie; pas altijd je huisstijl toe en wijk daar niet van af. Dit creëert een bepaalde stemming die past bij je verhaal en mensen zullen je sneller herkennen. 

4. Een pakkende caption: hoe schrijf ik die? 

Het is niet perse zo dat je bericht kort moet zijn. Wél is het belangrijk om in de eerste zin je volgers meteen te triggeren om verder te lezen. Maak ze nieuwsgierig, speel in op emoties, geef nét genoeg informatie zonder de clue van het verhaal weg te geven. Deze zin kun je nog opvallender maken door het te converteren naar een dikker lettertype. Ik gebruik zelf altijd deze tool daarvoor.

Hou ook bij deze stap je doelgroep in je achterhoofd: met welke toon spreek je je volgers aan? Ben consequent in je schrijfstijl. Vergeet niet een relevante call to action toe te voegen aan het einde van je bericht om je volgers aan te sporen om actie te ondernemen.


5. Gebruik emoji’s, maar niet te veel

Emoji’s, emoticons, smileys: ze hebben een flinke transformatie doorgemaakt sinds MSN (Weet je nog, vroegâh!). Emoji’s zijn niet langer enkel voor onze persoonlijke gesprekken bestemd. Het is inmiddels zelfs aan te raden (in veel gevallen) om emoji’s in te zetten op je social media. 

Het gebruik van de kleurrijke icoontjes brengen je tekst tot leven. Ze geven een bepaalde toon aan en versterken een emotie. Houd daarbij wel rekening met je doelgroep. Is je doel om millennials te activeren op Instagram? Let’s go! Wil je graag een serieuzere, professionele doelgroep op LinkedIn aanspreken? Dan kun je er beter voor kiezen om het gebruik van emoji’s te beperken, of zelfs helemaal achterwege te laten. 

Experimenteer eens met deze tips om je social media posts te optimaliseren. Zijn er nog onduidelijkheden of wil je graag meer tips? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag verder!


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Emily!
Overige Updates
Maak kennis met Emily!
Nu lezen
Maak kennis met Lisanne!
Overige Updates
Maak kennis met Lisanne!
Nu lezen
Reality checklist voor een kwalitatief klantenonderzoek
Strategie
Reality checklist voor een kwalitatief klantenonderzoek
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
Op zoek naar échte specialisten?

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact. Daarom komen we graag snel bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking. Samen bespreken we hoe wij onze kennis en kunde in kunnen zetten voor jouw bedrijf.

Laten we kennis maken!