Advertising

Adverteren op social media

Geschreven door
Adverteren op social media
Naud Jacobs

Adverteren op social media.

Maak jij al gebruik van social media advertising, oftewel: adverteer jij al op social media? De mogelijkheden van adverteren op social media zijn enorm. Daarom geef ik je graag wat meer (basis)informatie over adverteren op social media en geef ik je een aantal redenen waarom jij er verstandig aan doet om vandaag nog te starten met social media advertising! 

Wat is adverteren op social media? 

Laten we starten met een korte opfrisser: want wat is social media advertising precies? Om alvast één misvatting uit de wereld te helpen: social media advertising bestaat niet alleen uit het promoten/boosten van bestaande berichten op Facebook en Instagram. De mogelijkheden reiken namelijk vele malen verder. Bij Sociaal Kapitaal maken we vooral gebruik van advertising op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest maar je kunt bijvoorbeeld ook adverteren op Twitter, TikTok of Snapchat. 

Waarom adverteren op social media?

Je staat er misschien niet vaak bij stil, maar het is goed om voor jezelf eens goed na te denken waarom jij met jouw merk online aanwezig bent: waarschijnlijk ben je actief op social media omdat je jouw doelgroep online wilt bereiken. Het organisch plaatsen van content is dan een perfecte manier om een sterk merk op te bouwen en te werken aan een groter bereik, het creëren van fans / ambassadeurs en ga zo maar verder. Maar wil je razendsnel, direct jouw doelgroep bereiken met een specifieke boodschap? (Organiseer je bijvoorbeeld een (online) evenement of is het binnenkort koopavond?) Dan is adverteren op social media jouw grote vriend! 

Maar adverteren op social media gaat nog veel verder dan het brengen van een specifieke boodschap onder jouw doelgroep. Als ondernemer zijnde wil je jouw doelgroep natuurlijk het liefst op ieder moment van de klantreis weten te bereiken. Daar hoort uiteraard ook online zichtbaarheid bij. Het bouwen van een sterk (online) merk aan de hand van een social media strategie en de uitvoer daarvan met bijvoorbeeld organische content zijn daarbij niet meer weg te denken. En júíst om die online groei te boosten en op die verschillende touchpoints in te spelen is social media advertising zo waardevol. Je kunt hiermee namelijk heel gericht jouw doelgroep op de juiste plekken en momenten bereiken en converteren.

Specifieke targeting

Met social media advertising kun je zeer specifiek targeten. Zo kun je bijvoorbeeld demografisch targeten en jouw doelgroep in een specifiek gebied bereiken maar kun je ook targeten op interesses, opleidingsniveau, branche en nog veel meer. De targeting mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Social media advertising is dus dé perfecte manier om een specifieke doelgroep te bereiken. Stel de doelgroep op die jij wilt bereiken met je advertentie en het algoritme zorgt ervoor dat jouw bericht bij de juiste ‘poppetjes’ terecht komt. Lekker makkelijk! 


Conversie

Bij Sociaal Kapitaal werken we graag met funnel advertising. Daar schreef Geert een tijdje geleden al een blog over. Door te werken met funnel advertising kunnen we heel gericht retargeten. Dat houd in dat we de consument kunnen bereiken die al interactie heeft gehad met jouw content, bijvoorbeeld door jouw website te bezoeken of door jouw social media content te bekijken. Deze retargeting is ontzettend waardevol en maakt het mogelijk om het conversiepercentage tot grote hoogtes te doen laten stijgen.

De brede inzetbaarheid

Een ander voordeel van social media advertising is dat het ontzettend breed inzetbaar is. In letterlijk iedere fase van de klantreis kan social media advertising worden ingezet. 

Wil je de consument kennis laten maken met jouw product of dienst? → Social media advertising!

Wil je jouw naamsbekendheid verhogen? → Social media advertising!

Wil je meer betrokkenheid op jouw content? → Social media advertising!

Wil je meer verkeer naar jouw website leiden? → Social media advertising!

Wil je meer acties (bijvoorbeeld aankopen of data verzamelen)? → Social media advertising!

Wil je conversies genereren? → Social media advertising!

Wil je ervoor zorgen dat jouw return-on-investment zo hoog mogelijk ligt? Juist, je raadt het al: → Social media advertising!

Zoals je ziet is social media advertising ontzettend breed inzetbaar en is het voor vrijwel iedere soort organisatie in te zetten. Zowel B2C (denk hierbij vooral aan Facebook, Instagram en Pinterest) als B2B (denk hierbij vooral aan LinkedIn) zijn er ontzettend veel mogelijkheden om social media advertising in te zetten. 

Bepaal zelf je budget

Wanneer je gaat adverteren op social media kun je zelf jouw budget kunt bepalen, het is helemaal jouw eigen feestje! Kies je voor een uitgebreide en structurele advertentiestrategie of houd je het bij een sporadische advertentie om je naamsbekendheid te verhogen? Het is allemaal mogelijk. En dat tegen een relatief laag budget. Adverteren op social media is dus zeker niet alleen voor de grote jongens weggelegd maar voor bijna iedere ondernemer liggen er voldoende kansen. 

Ben je na het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden van social media advertising of wil je graag meer specifieke informatie over de mogelijkheden die wij kunnen bieden voor jouw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze advertentie-specialisten helpen je graag met jouw ‘social media advertising avontuur’!


PS: Duik je liever nog wat meer de diepte in als het gaat om social media advertising? Houd dan onze kanalen in de gaten. De komende tijd zullen we vaker dieper ingaan op alle ins en outs rondom social media advertising.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!