Instagram

Eerste hulp bij een bedrijfsaccount op Instagram

Geschreven door
Eerste hulp bij een bedrijfsaccount op Instagram
Milou Boots

Of je die nieuwe eigenaar van dat tapasrestaurant op de hoek van de straat bent, een coach op het gebied van spiritualiteit, een bedrijfsleider van een schoenenwinkel in je dorp of een zelfstandig weddingplanner; een bedrijfsaccount op Instagram kun je tegenwoordig niet meer missen! Met een bedrijfsaccount op Instagram kun je statistieken bekijken van je verhalen, berichten en volgers. Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in het bereik van een bericht, de mate van betrokkenheid en of mensen je bericht opslaan. 

Ook Instagram blijft zich ontwikkelen en tegenwoordig zijn er zelfs drie verschillende type accounts waar je uit kunt kiezen. Wanneer kies je welk account? Hoe maak ik een account aan? En hoe richt ik mijn bedrijfsaccount op Instagram, denk bijvoorbeeld aan je biografie, goed in? Dat lees je allemaal in deze handige huis-tuin-en-keuken handleiding over je bedrijfsaccount op Instagram.

Drie categorieën Instagramaccounts

Voordat we verder gaan naar het aanmaken van een bedrijfsaccount op Instagram, is het belangrijk om eerst te weten welke type accounts er zijn:

  1. Persoonlijk account: dit account is perfect wanneer je geen bedrijf hebt en Instagram alleen voor de fun wilt gebruiken. Dit is het meest basic account van de drie;
  2. Makersaccount: ook wel creatoraccount genoemd. De naam zegt het eigenlijk al, want dit account is specifiek gericht op gebruikers die zich richten op het maken van content, bijvoorbeeld influencers. De verschillen met een bedrijfsaccount zijn niet enorm, maar een creatoraccount heeft bijvoorbeeld een overzichtelijker postvak voor het groeperen van alle direct messages, ook wel DM’s, de gesegmenteerde categorieën waarmee je aangeeft wat voor creator je bent kun je uit- of aanzetten en je hebt de mogelijkheid voor het (de)activeren van de contactinformatie. 
  3. Bedrijfsaccount: dit type is er voor bedrijven, merken of diensten. De belangrijkste verschillen met een makersaccount zijn hierboven benoemd.

In dit blog richten we ons volledig op het bedrijfsaccount op Instagram.

Krijg inzicht in de prestaties van je Instagram bedrijfsaccount met behulp van handige statistieken.

Het aanmaken van je Instagram bedrijfsaccount

Om te kunnen shinen op Instagram is het vanzelfsprekend van belang dat je een bedrijfsaccount hebt. Hieronder neem ik je stapsgewijs mee in het aanmaken van een bedrijfsaccount op Instagram: 

  1. Download de gratis Instagram app op je telefoon via de app stores. Je kunt je account wel bekijken via je desktop, maar de meeste functies zijn alleen beschikbaar in de app;
  2. Open de app en klik op ‘registreren’, voer je e-mailadres in en klik op ‘volgende.’ Wanneer je al een bedrijfspagina op Facebook hebt kun je deze koppelen aan Instagram door op ‘aanmelden met Facebook’ te klikken.
  3. Ga vervolgens op je profiel naar de drie streepjes rechtsboven, ook wel hamburger-menu genoemd, en kies de optie ‘instellingen.’ Vervolgens scroll je naar beneden en kies je voor de optie ‘overschakelen naar bedrijfsaccount.’ 
  4. Zorg vervolgens dat je contactgegevens correct zijn ingevuld en te zien zijn op je profiel. Dit kun je aanpassen door op je profiel op ‘edit profile’ te klikken en vervolgens bij ‘contact options’ alles correct in te vullen. Vervolgens check je ook even bij ‘profile display’, of zowel ‘display category label’ als ‘display contact label’ aan staan. Dubbel check: ga nu terug naar je profiel en kijk of je de contactgegevens kunt zien. 

Ready, set, go: zorg voor een aantrekkelijke biografie!

Allereerst: good job! Instagram is tegenwoordig niet meer weg te denken in de middelenmix om je bedrijf te promoten. Het leent zich perfect om de interactie met je doelgroep op te zoeken, waardoor je je doelgroep nog beter leert kennen en dus meer relevante content kunt verspreiden. Het is belangrijk dat je profiel goed is ingericht, te beginnen met je biografie. Hieronder ik geef een aantal tips voor het inrichten van een krachtige instagram biografie:

  1. Houd je biografie overzichtelijk en zorg dat men in één oogopslag kan zien wat jouw bedrijf doet;
  2. Gebruik een opsomming en zet niet alle tekst achter elkaar;
  3. Gebruik voor je opsomming bijpassende emoticons of symbolen;
  4. Verwerk een hashtag in je biografie die past bij jouw organisatie. Dit kan een hashtag zijn in de vorm van je bedrijfsnaam of een motto wat bij jullie centraal staat. Dit spoort mensen aan om die hashtag te gaan gebruik wanneer ze over je posten. 
  5. Plaats de link van jouw website in de biografie.
De biografie van het Instagram bedrijfsaccount van Sociaal Kapitaal.

Nu je de basis van je bedrijfsaccount op Instagram goed hebt ingericht, kun je beginnen met het plaatsen van content. Zorg dat je content relevant is en aansluit bij je doelgroep. Welke content kun je anno 2020 op Instagram plaatsen? Welke trends zien we waar je op in kunt spelen? Dat zijn twee mooie onderwerpen voor mijn volgende over het zakelijk inzetten van Instagram. Dus stay tuned!

Heb je ondertussen prangende vragen over het platform Instagram? Ik help je er graag bij!

Tot de volgende blog! ;)

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!