Instagram

Ephemeral content: 5 redenen waarom jouw bedrijf dit moet inzetten!

Geschreven door
Ephemeral content: 5 redenen waarom jouw bedrijf dit moet inzetten!
Milou Boots

Ephemeral content. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Gaat er een belletje rinkelen als ik tijdelijke content zeg? Juist ja, ephemeral content is niets anders dan tijdelijke content. 

In dit blog neem ik je mee in wat het precies inhoudt en waarom tijdelijke content onderdeel moet zijn van jouw marketingmix. 

P.S. Ook al is ephemeral content helemaal hot, dit blog blijft voor altijd online staan. Je kunt dus op je gemak tussendoor naar het toilet of je kleren strijken zonder bang te hoeven zijn dat dit blog daarna verdwenen is.

Waarom werkt tijdelijke content zo goed?

Instagram Stories en Snapchat zijn populaire voorbeelden als het gaat om tijdelijke content. De content die je hierop ziet, is vluchtig en kort. Laten we in dit blog inzoomen op Instagram Stories. Een post op je feed blijft voor altijd online staan, tenzij dat je deze zelf verwijdert of archiveert. Bij Stories verdwijnt de content na 24 uur. Je hebt dus ‘maar’ 24 uur om door alle content te scrollen; je wilt niets missen en op de hoogte blijven van alle nieuwste updates. De angst om dingen te missen noemen ze FOMO (Fear Of Missing Out). Heb je de Netflix documentaire ‘The Social Dilemma’ al gekeken? Dan weet je waarschijnlijk al in welke hoedanigheid experts gebruik maken van FOMO om jou zoveel mogelijk met social media bezig te laten zijn. Het is eigenlijk niets minder dan een marketingtruc, maar wel eentje die bijzonder goed en ik kan ook wel zeggen, verslavend, werkt.

Waarom is de zakelijke inzet van ephemeral content interessant?

1. Geef je bedrijf een persoonlijk gezicht

Met Stories kun je je volgers een exclusief kijkje achter de schermen geven. Je kunt bijvoorbeeld medewerkers van je bedrijf een take-over laten doen, waarin ze de volgers meenemen in een werkdag of interne ontwikkelingen laten zien. Dit type content mag speelser en informeler van aard zijn. Door jouw merkverhaal op een speelse, luchtige, persoonlijke en vooral vermakende manier onder de aandacht te brengen bij je volgers werk je aan de binding met je (potentiële) klanten.

Vraag: Bekijk jij eerst Stories en wanneer je tijd over hebt de foto’s op de feed óf juist andersom? 

Antwoord: Ben jij team ‘eerst Stories kijken’? Nice! Dan hebben de experts van Instagram jou ook goed te pakken. Maak je vooral geen zorgen, het gros van de Instagram gebruikers bekijkt eerst de Stories. Wij gaan bijvoorbeeld naar Stories om actuele en authentieke content te zien. We gebruiken de feed veelal als we informatie willen over nieuwe producten, merken of het het ontdekken van nieuwe accounts. 

Leerpunt: Bovenstaande geeft dus nogmaals weer waarom het zo belangrijk is om Instagram Stories in te zetten.

2. Swipe up, reageer, stem…

Instagram Stories leent zich perfect om interactie op te zoeken met je volgers. Je kunt bijvoorbeeld een quiz of poll opzetten en een sticker toevoegen met een open vraag erin. Tegenwoordig kun je daarnaast zelfs om donaties vragen, een countdown functie toevoegen voor bijvoorbeeld de lancering van een nieuwe productlijn of de start van een evenement én je kunt zelfs eten bestellen via Stories. What more do you need?

Hoe meer interactie er plaatsvindt op je profiel des te beter scoor jij in het algoritme van Instagram. Daarover in top drie meer...

3. Verhoog je engagement én bereik

Zoals je wellicht zelf al hebt ervaren, verandert het algoritme* van social media kanalen voortdurend. Houd er daarom rekening mee dat je een social media strategie opstelt die continu bijgeschaafd en geoptimaliseerd kan worden. Een strategie is daarmee nooit klaar en beweegt mee met het algoritme. Wat we wél weten is dat interactie met je volgers nog belangrijker is dan ooit. Hoe meer interactie er op je profiel plaatsvindt, des te hoger verschijnt jouw profiel in de ranking van het algoritme. Interacties heb je in verschillende vormen, bijvoorbeeld: likes, reacties, berichten delen of het versturen van DM’s (direct messages). Social media bevat ook niet voor niets de term ‘social’, laten we dus lekker sociaal met elkaar doen. 

Zoals al eerder benoemd in dit blog creëert tijdelijke content een gevoel van urgentie; het niet willen missen van updates, want deze verdwijnen na 24 uur weer. Dit gevoel van urgentie wordt in de toekomst wellicht zelfs nóg meer gestimuleerd. Instagram test namelijk met timer overzichten onder de Stories-bubbels, die laten zien hoe lang elke Story nog heeft voordat het wordt gewist. Het is nog afwachten of deze functie definitief uitgerold gaat worden. 

Het gevoel van urgentie zorgt ervoor dat volgers binnen no-time reageren of je Stories doorsturen naar vrienden en vriendinnen. En weet je wat tof is? Deze vrienden zijn waarschijnlijk dus ook onderdeel van jouw doelgroep. Iedere vorm van interactie die plaatsvindt door Stories kost de volger weinig moeite en daarmee bereik je binnen een kort tijdsbestek dus veel waardevolle mensen.

* Een social media algoritme is een mechanisme dat, op basis van verschillende factoren, bepaalt welke gebruikers welke berichten (eerst) te zien krijgen.

4. Tegengewicht van vaste feed posts

Tijdelijke content is vaak spontaner en minder perfect van aard. De posts op een feed daarentegen worden vaak zo samengesteld dat het bijna een perfect beeld laat zien. Vraag jezelf eens af: Kijk je liever naar de minder perfecte, maar meer realistische Stories of naar de perfect gelikte fotografie op een feed? Natuurlijk is er van beide wat te zeggen, maar ik denk dat juist in dit tijdperk, waarin we juist veel meer gaan accepteren dat niet perfect ook perfect is, Stories het winnen van feed posts. 

Mensen kunnen zich in de meeste gevallen veel beter identificeren met Stories en dat maakt het kijken ervan vaak een feestje. Ook voelen mensen zich veel vrijer om een story te plaatsen dan een feed post, want een story is toch maar tijdelijk van aard.

5. Behoud consistentie

Om meteen een misvatting uit de wereld te helpen; ik hoor nog veel voorbij komen dat bedrijven met één tot maximaal drie posts denken dat hun omzet omhoog schiet. Ik kan je bij deze uit die droom halen (excuse me), want social media heeft liefde, aandacht en consistentie nodig. Het regelmatig plaatsen van content is cruciaal om onder de aandacht te blijven en een band op te bouwen met je volgers. Als dat vertrouwen er eenmaal is, gaan je volgers pas over op de aankoopfase. Het is echter een grote uitdaging om voortdurend hoogwaardige content op je feed te plaatsen en juist dan komt tijdelijke content om de hoek kijken. Het is de kunst om een goede mix te vinden tussen vaste hoogwaardige content en tijdelijke minder perfecte content. Sterker nog: deze twee versterken elkaar alleen maar. Wanneer jij bijvoorbeeld een productfoto op je feed plaatst, kun je deze post versterken door op story een speels filmpje te tonen van dit product. 

Friendly reminder: je staat als bedrijf wel voor een bepaald verhaal en uitstraling. Het is daarom absoluut belangrijk dat je in alle social media uitingen een consistente tone-of-voice en merkidentiteit behoudt. Het moet daarbij te allen tijde bijdragen aan jouw marketingdoelstellingen. Stories verdwijnen misschien dan wel, maar het blijft een enorm krachtige aanvulling op jouw marketinguitingen. 

Enfin; sta jij op het punt om tijdelijke content onderdeel te maken van jouw marketinguitingen? Good job! Ik help je graag op weg en denk graag met je mee over de invulling ervan. Stuur even een DM (als het goed is weet je nu wat een DM is ;)) of stuur een email naar milou@sociaal-kapitaal.nl. Zou je meer blogs over dit onderwerp willen lezen? Laat het me dan ook gerust weten! Dan zorg ik ervoor dat mijn digitale pen zijn best gaat doen voor je. 

Tot de volgende!


leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Strategie
Een goed offertetraject is goud waard; 7 tips die een gigantische impact kunnen maken binnen jouw organisatie. 
Nu lezen
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Contentcreatie
Hoe je heel eenvoudig AI gebruikt om je foto's te bewerken
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!