Het is geen geheim dat Instagram dé plek is om je product, merk of dienst op een visuele manier onder de aandacht te brengen. Daarbij is het een ideaal platform om contact te leggen met je doelgroep en om samen te werken met creators. Samenwerken met creators is meer trending dan ooit en niet meer weg te denken uit je middelenmix. Om samenwerkingen te bevorderen optimaliseert Instagram de functies continu. Goed nieuws: de al bestaande ‘collab-functie’ heeft een upgrade gekregen en is nu ook in te zetten met adverteren. Hoe dat precies werkt? Dat lees je in dit artikel!
Werk samen via ‘Instagram collabs’
Ken je de ‘collab-functie’ al? Deze optie geeft de mogelijkheid om een bijdrager uit te nodigen aan je post of Reel. Zo heb je dus met twee gebruikers eigendom over één plaatsing. De foto of video wordt vervolgens gezamenlijk weergegeven voor de volgers van beide gebruikers, dus de content is te zien op beide profielen. Je deelt dan tevens dezelfde reacties en het aantal likes. Dat ziet er als volgt uit:
.png)
Nieuwste functie: ‘Instagram ads-collabs’
De hierboven vernoemde feature is al een tijdje uitgerold, maar Instagram zou Instagram niet zijn als ze niet verder zouden voortborduren op bestaande functies. De huidige ‘collab’ functie, welke eerst alleen nog organisch te gebruiken was, is nu ook beschikbaar wanneer je een betaalde advertentie wegzet. Hoe mega tof is deze ontwikkeling! Ook wanneer je adverteert krijgen beide bijdragers toegang tot dezelfde statistieken. Let wel op! Vooralsnog geldt dat je alleen met creators dit soort samenwerkingen aan kunt gaan. Dat houdt in dat de persoon waarmee je gaat samenwerken over een creators account moet beschikken.
Hoe in te stellen in de Ads Manager?
Voordat je met de Instagram ads-collab functie aan de slag kunt gaan moet je wel eerst even de samenwerking met de creator vastleggen. En dan bedoelen we niet een mondeling akkoord. Het gaat hierbij om een akkoord in de Facebook Business Manager.
Hoe je dat doet? Easy!
Stap 1.
Allereerst open je (surprise, surprise) de Facebook Business Manager. Vervolgens ga je naar het hamburger menu aan de linkerkant. Geen idee wat het hamburger menu is? Hint: Het zijn de drie horizontale strepen. :)
Stap 2.
Onder het kopje ‘Bedrijf beheren’ vind je een hele lijst aan opties. Zoek en klik daar op ‘Samenwerkingscentrum’.

Stap 3.
Vervolgens kom je in het samenwerkingscentrum uit. Hier vind je al je (toekomstige) samenwerkingen, partners maar ook de door Facebook voorgestelde partners. Maar om eerlijk te zijn kun je die laatste voorlopig nog beter links laten liggen. Daar heb je vooralsnog niks aan. Waarom dan niet? Go check it out yourself! Je zult snel genoeg zien wat ik bedoel. ;-)
Enfin. Eenmaal in het samenwerkingcentrum klik je op het tabje ‘configuratie’. Daar kun je een nieuwe samenwerking instellen.

Stap 4.
Doorloop de stappen, koppel de Instagram accounts waarvoor jij een samenwerking wilt instellen, zoek vervolgens de creator waarmee jij wilt samenwerken en selecteer jouw Instagram account waarmee de samenwerking plaatsvindt.

Voilà! That’s it! Je samenwerking moet dan wel nog door de creator bevestigd worden in de Instagram app, maar zodra dat is gebeurd kun je een betaalde advertentie wegzetten onder de volgers van de creator. Of zelfs gebruiken om lookalike audiences mee te maken. Nog niet bekend met lookalike audiences? Lookalike audiences, ook wel bekend als vergelijkbare doelgroepen, zijn doelgroepen die Facebook aanmaakt op basis van het algoritme. Facebook gaat dan voor je op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op jouw geselecteerde bron. Dat kan een klant zijn of in dit geval de volgers van de creator. Handig hé!
