Veranderingen en nieuwe functionaliteiten binnen de verschillende social media kanalen volgen elkaar in razend tempo op. Wij houden ze nauwlettend in de gaten en zetten regelmatig de belangrijkste wijzigingen, updates en inzichten voor je op een rijtje. In de tweede editie van onze Trending Topics zoomen we in op ontwikkelingen binnen Instagram en LinkedIn en zien we dat e-mail veruit het ‘meest vertrouwde communicatiekanaal’ is.

Likes niet langer zichtbaar?! [Instagram]

De jaarwisseling komt steeds dichterbij en daarom kijken sommigen nu al terug op impactvolle updates in 2019. Zo ook SocialMediaToday, want zij zetten 12 belangrijke Instagram-ontwikkelingen op een rijtje. Zo is onlangs het tabblad ‘Volgen’, welke te vinden was via het hartjes-icoontje, verdwenen in de app en wordt enkel nog de activiteit van de gebruiker zelf weergegeven. Je kunt dus niet meer in één overzicht zien welke foto’s en video’s je vrienden (of volgers) leuk hebben gevonden. Daarmee is er een einde gekomen aan het ‘stalkertabblad’ in Instagram.

Een andere ontwikkeling die eruit springt, is dat er momenteel in enkele regio’s (o.a. Canada) getest wordt met het verbergen van het aantal likes bij een bericht. Degene die een foto of video plaatst, kan nog wel zijn/haar aantal ‘gescoorde’ likes zien, maar voor overige gebruikers is deze statistiek niet meer zichtbaar onder de afbeelding. Het idee achter deze test is dat mensen zich meer gaan focussen op de kwaliteit van wat er gedeeld wordt in plaats van dat men naarstig op zoek is naar likes. Inzichten over de testresultaten en duidelijkheid over het feit of deze update daadwerkelijk voor alle Instagramgebruikers wordt doorgevoerd, verwachten we in 2020.

Connecties uitnodigen voor je bedrijfspagina [LinkedIn]

Op Facebook is het al mogelijk om connecties uit te nodigen om je zakelijke (bedrijfs)pagina te volgen en nu lijkt het erop dat ook LinkedIn deze optie gefaseerd aan het doorvoeren is. Dit zou betekenen dat je in de nabije toekomst het organische bereik van je bedrijfspagina een enorme boost kunt gaan geven. Er zitten echter wel een aantal grenzen en limieten aan deze feature die eerder dit jaar al eventjes toepasbaar was voor enkele beheerders van LinkedIn-pagina’s. Zo kunnen er bijvoorbeeld maximaal 50 mensen per keer uitgenodigd worden.

Kijk daarom snel op je zakelijke LinkedIn-pagina (zie bovenstaande afbeelding) of deze optie voor jou al zichtbaar is. Zo ja, probeer deze functionaliteit dan wel gericht en met enige voorzichtigheid in te zetten en niet zomaar Jan en alleman uit te gaan nodigen. Als bedrijf wil je namelijk vooral een netwerk van betrokken connecties opbouwen. Kwaliteit boven kwantiteit!


Voor enkele gebruikers is het inmiddels mogelijk om connecties uit te nodigen.

E-mail en social media gebruik anno 2019  [E-mail]

Social media platformen zijn enkele voorbeelden van communicatiekanalen. Maar communicatie gebeurt ook via een andere kanalen, zoals o.a. SMS, e-mail en WhatsApp. Het Nationaal E-mail Onderzoek (Spotler) komt met enkele waardevolle inzichten. Waar de smartphone al enige tijd het belangrijkste device is om social media te checken, daar wordt nu ook duidelijk dat meer dan de helft (54%) van de Nederlanders zijn/haar mails tegenwoordig bekijkt via een smartphone.

De inhoud van een e-mail is natuurlijk altijd al erg belangrijk geweest, maar wetende dat steeds meer mensen deze communicatievorm gebruiken via de mobiele telefoon, wordt het belang van een goede weergave van je mailings ook steeds belangrijker. Zeker als je weet dat bijna driekwart (73%) van de bevolking zich het afgelopen jaar minimaal 1x heeft laten verleiden tot een online aankoop, nadat ze een commercieel bericht ontvangen hebben via e-mail. Facebook en andere communicatiekanalen volgen bij deze statistiek op grote afstand.

Na dit korte uitstapje richting enkele e-mail insights, sluiten we graag af met een social media statistiek. Want blijkbaar zit social media enorm in ons systeem en kunnen we de verleiding bijna niet weerstaan om dagelijks eventjes te kijken op Facebook, Instagram of LinkedIn: 91% van de Nederlanders is namelijk iedere dag minimaal één keer actief op social media.

leesvoer

Dit is ook écht iets voor jou

Maak kennis met Marijn
Overige Updates
Maak kennis met Marijn
Nu lezen
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Advertising
Adverteren met behulp van AI: Hoe Meta's AI jouw marketing boost
Nu lezen
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Advertising
AI, regelgeving & meer: 5 social advertising trends voor 2024
Nu lezen
Bedankt voor je inschrijving. Veel leesplezier!
Oeps! Daar ging iets niet goed. Probeer het nog eens.
what's your story

We komen graag bij je langs!

Wij houden van laagdrempelig, persoonlijk contact en zijn benieuwd naar jouw verhaal. Daarom komen we graag bij je langs voor een geheel vrijblijvende kennismaking.

Laten we kennis maken!